Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tennfat adelsmärkning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tennfat adelsmärkning

    Hej!
    Jag har ett fat 24 cm i diameter. Två vapensköldar på undersidan. Tolkar den ena som släkten Trolle. Kan årtalet vara 1802? Mästare, Helledaij?
    Någon som har funderingar?
    Med vänlig hälsning KennethClick image for larger version

Name:	tenn3.jpg
Views:	1
Size:	74,2 KB
ID:	693350Click image for larger version

Name:	tenn.jpg
Views:	1
Size:	87,8 KB
ID:	693349Click image for larger version

Name:	tenn5.jpg
Views:	1
Size:	68,9 KB
ID:	693351Click image for larger version

Name:	tenn7.jpg
Views:	1
Size:	66,3 KB
ID:	693352

  • #2
    Vi har ju haft en del duktiga på tennstämplar här förr, de kan kanske ge bättre svar. Hursomhelst, jag tror inte att det är adliga ätten Trolle, det ser mer ut som att det är tenngjutaren som slagit stämplarna, och i så fall är de hans och anspelar ofta på en personligt vapen, vapnet för staden han verkar eller på tennkvalitet med tudorrosor eller änglar, det verkar ju vara fyrstämplat tenn. Nu syns det ganska dåligt, men jag undrar om det inte är en ängel på den ena. Tycker det ser ut som A2, 1783, men ditt foto var ganska litet så jag är inte alls säker. Det finns ju Adolph Helleday i Jönköping och Wilhelm Helleday i Stockholm. Tycker inte någon av stämplarna liknar varken Stockholms eller Jönköpings stadsvapen, men de kan ju ha funnits tenngjutare av släkten på fler håll.

    Comment


    • #3
      Den franska liljan (högra lilla stämpeln) verkar vara Enköpings stadsvapen. Enligt Illustrerat Antiklexikon har bara två tenngjutare verkat där. Jag tycker också årsstämpeln är A2, och då är det Jacob Hassel (IH), verksam 1762-1803. Kan inte ett par av de små stämplarna visa ett IH-monogram? Någon med tillgång till Tennbibeln kan säkert ge klart besked. Där kan i så fall de stora stämplarna också finnas avbildade, hoppas jag, i anslutning till texten om Hassel.
      Last edited by Anna-Carin; 2019-11-13, 09:18.

      Comment


      • #4
        Jag hade vägen förbi biblioteket så jag slog upp Jacob Hassel i Tennbibeln. Där visas dock enbart en stämpel som föreställer ett träd mellan bokstäverna I och H. Samtidigt finns det ingen alternativ kandidat i Enköping (den andre tenngjutaren var aktiv på 1810-talet, enstaka föremål av en tredje är stämplade i Enköping fast han inte finns i stämpelböckerna där utan i Västerås, tror jag). Hassels produktion under sina ca 40 år uppgick till ca 10 000 föremål, och Bruzelli skriver att för 1700-talsmästare med den produktionen kan 20-30 föremål förväntas vara bevarade. Och då kan man ju tänka sig möjligheten att Hassel ursprungligen haft en annan stämpel än den Bruzelli avbildar, och att Bruzelli inte träffat på några av Hassels föremål från just den perioden.

        Därför vill jag, i brist på alternativ, föreslå att Enköpingsstämpeln och dateringen pekar på att det eventuellt kan vara en tidig mästarstämpel för Jacob Hassel, som ej finns dokumenterad av Bruzelli.

        Kanske prova med lite potatismjöl i stämplarna, för att se om det går att se bättre vad det står?
        Last edited by Anna-Carin; 2019-11-14, 16:30.

        Comment


        • #5
          I stämpeln med liljan står det I (J) G, stadsstämpel är väl stämpeln med bokstaven F Eller T kanske

          Comment


          • #6
            Bra Nobe, du har skarpa ögon!

            Nytt försök med Bruzelli, och nu har jag en helt säker identifiering. Johan Gustaf Ryman, verksam 1761-1797 i Stockholm. "Av stockholmsmästarna är Ryman den för samlarna mest bekante. Vid tennauktionerna förekommer i regel några föremål av denne mästare [...]" Totalproduktion omkring 170 000 föremål.

            De fyra små stämplarna visar, från vänster till höger: I, G, R (formen på I och R i boken stämmer väl överens med bilden ovan), samt en fransk lilja med bokstäverna IGRM i hörnen. Därutöver står det att Ryman även använde en liten ängelstämpel "för den engelska kvalitén" (=fyrstämplat?). Men inget nämns om någon stämpel som matchar de stora stämplarna på det här fatet, så det kanske kan vara ägarstämplar trots allt?

            Jag vet såpass lite om tenn att jag inte kände till att fyrstämplat tenn kunde ha fyra mästarstämplar (istället för två mästar- och två stadsstämplar) - det var lurigt. Men staden måste väl rimligen framgå någonstans, så jag förmodar att textbandet säger "Stockholm".

            Edit: står det möjligen "... Ryman" på textraden nertill på högra stora stämpeln?
            Last edited by Anna-Carin; 2019-11-15, 18:19.

            Comment


            • #7
              Bra gjort.Här en bild på ett annat fat med liknande stämpar, den andra stämpeln ska tydligen vara en druvklase

              Comment


              • #8
                Vilken oerhörd kunskap ni besitter! Visst står det Ryman.
                Bifogar bild på trollet i Trolles sköld, visst är det likheter, eller?Click image for larger version

Name:	trolle.jpg
Views:	1
Size:	46,4 KB
ID:	572380

                Comment


                • #9
                  Nja, jag tycker inte det är så likt. Jämför med de här stämplarna, som är ännu tydligare:



                  Där är det ingen som helst tvekan om att figuren på stämpeln har ett huvud, till skillnad från trollet. De har väldigt olika skonummer, också. Sen är det ju lite annat krafs på stämpelns sköld omkring själva figuren, och det tror jag inte man lägger till hur som helst om det är en heraldisk bild det rör sig om.
                  Last edited by Anna-Carin; 2019-11-16, 20:53.

                  Comment


                  • #10
                    Och om man tittar på stämpeln som Anna-Carin visar, så syns ju där tydligt att det är en ängel. Om man sedan tittar på din stämpel som visserligen är ganska sliten och med reflex från kameran, nog syns det en vinge till vänster om figuren. Jag är ganska säker på att det handlar om en ängelstämpel, för "Ängelskt" tenn (göteborgshumorn fanns redan då).

                    Comment


                    • #11
                      Tack FBQ, det är ju tydligt nu när du säger det! "Alla" andra änglastämplar verkar visa vuxna gestalter, så jag har associerat dem med änglar i biblisk bemärkelse snarare än putti.

                      Jag har Bruzellis "Läsning för tennvänner", där det finns ett kapitel om de stora extrastämplarna; framför allt ängelstämplarna. Han konstaterar att samma stämpel med minimala variationer ofta användes av flera mästare, ibland t.o.m. i olika städer, och att använda dem för identifiering kan vara missledande (det kanske är därför han inte har med dem i Tennbibeln?). Men, han har en bra bild av just Rymans ängelstämpel, och det är ingen som helst tvekan om att det är den det rör sig om på det här fatet.

                      Överst på Rymans ängelstämpel står det "FINT TEN", och nederst "I : G : RYMAN". Ängeln står mellan två blommande kvistar, och har en i handen. Den andra handen rör vid en fransk lilja, som känns igen från en av Rymans småstämplar. Den rektangulära sköldformen är unik bland det trettital exempel Bruzelli visar.

                      Den andra extrastämpeln, druvklase mellan två lejon, förekommer på diverse Ryman-fat på nätet, så den är säkert hans egen också. Men man kan ju undra varför han valde den.

                      Comment

                      Working...
                      X