Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utvärtes eller invärtes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Utvärtes eller invärtes?

    ...hjälp!
    Vad är detta jag hittade på loppis för 20:- styck. Känns som biskvi/parian,
    handmålat med guld och emaljfärg. Tänkte på te eller möjligen till reseetui
    för ansiktsvatten eller dylikt.
    Ristat under av tillverkaren antar jag, men vilken?
    Känns ju väldigt gustavianskt med guldmåleriet, eller är det en pastich.....
    Bifogade filer

  • #2
    Pastich skulle jag tro, ganska enkelt måleri och signaturen känns mer 1900 än 1800. Hur ska man tyda signaturen G P, E P, W P ?

    Comment


    • #3
      Signatur? Tror Du det....., en enskild keramiker bakom dessa.
      En som ristar sin signatur i godset, som för övrigt saknar märkning.
      Själv tror jag nog att den ristade "signaturen" står för en manufaktur,
      alltså en porslinsfabrik som tillverkar "hard-paste white porcelain".
      Eller menar Du att det är en målarsignatur ristad i godset, känns
      ovanligt i mina ögon.
      Måleriet håller som Du säger inte högsta klass men känns ändå inte
      amatörmässigt så dekormålaren var säkert anställd någonstans.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
        Pastich skulle jag tro, ganska enkelt måleri och signaturen känns mer 1900 än 1800. Hur ska man tyda signaturen G P, E P, W P ?
        Inget Du vill vidareutveckla tydligen.........................

        Comment


        • #5
          Förlåt men det var mest en magkänsla och att jag kan ha sett liknande men kommer inte ihåg var

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
            Förlåt men det var mest en magkänsla och att jag kan ha sett liknande men kommer inte ihåg var
            Ingen orsak, undrade bara om Du visste mer än jag som även går enbart på magkänslan när det gäller dessa,
            tror nog ändå på en ålder runt 1900 plus minus 20-år. Märkningen undertill borde ju gå att identifiera, kanske
            man då även kunde åldersbestämma lite säkrare. Ursprung? Ja, vad ska man tro, Tyskland, Frankrike, England?

            Comment


            • #7
              Har nog någon vas med liknande om än ej exakt liknande gods och måleri. Hade nog gissat på Italien. Skall se om jag får tillfälle att lägga upp bild.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Har nog någon vas med liknande om än ej exakt liknande gods och måleri. Hade nog gissat på Italien. Skall se om jag får tillfälle att lägga upp bild.
                Hittar den inte nu, det lär nog ha åkt upp på vinden i någon rensning för inte så länge sedan.

                Comment


                • #9
                  Ingen fara FBQ, kommer tid-kommer råd............

                  Comment


                  • #10
                    Gissar på franska parfymflaskor från 1800-talet. Tycker de ser trevliga ut och motivet känns sydeuropeiskt. Länkarna nedanför (försäljningsannonser) bör ej ses som försök till genuin referens.



                    French Porcelain Perfume Bottle, Hand Painted Floral And Birds, Coral Gold, Vanity Bottle, Made In France, Antique 1800s A very beautiful turn of the century hand painted French antique porcelain perfume bottle. This elegant nine sided vanity bottle beauty has a salmon color background edged in

                    Comment


                    • #11
                      Minsann....

                      ....riktigt bra detektivarbete, jättetack till Dig Svärdsfalla.
                      Känns som mer än en gissning när man ser dessa, även
                      bottnen stämmer med sin diagonala rand, tydligen gjorda
                      i två delar ungefär som glas blåst i form antar jag.
                      Den första flaskan har ju t.o.m. en liknande ristning i god-
                      set undertill.
                      Det är tur att vi har duktiga "nätverkare" på Pes, tack å
                      bock från prylsnubben.
                      En lustig detalj, förutom han och hon är sidorna så gott
                      som identiska (dom är ju handmålade) men en sida skiljer
                      sig, på hans flacon ser man två ovaler upptill på måleriet.
                      Kanske symboliserande något manligt......
                      Hursomhelst, Fransk, Bayeux porslin, ca 1880 verkar troligt.

                      PS Något för toalettbordet till honom och henne när dom
                      önskar att fräscha upp sig lite, då kanske dom innehållit
                      rosenvatten eller dylikt.
                      Bifogade filer
                      Last edited by prylsnubben; 2019-11-13, 23:46.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        ....riktigt bra detektivarbete, jättetack till Dig Svärdsfalla.
                        Känns som mer än en gissning när man ser dessa, även
                        bottnen stämmer med sin diagonala rand, tydligen gjorda
                        i två delar ungefär som glas blåst i form antar jag.
                        Den första flaskan har ju t.o.m. en liknande ristning i god-
                        set undertill.
                        Det är tur att vi har duktiga "nätverkare" på Pes, tack å
                        bock från prylsnubben.
                        En lustig detalj, förutom han och hon är sidorna så gott
                        som identiska (dom är ju handmålade) men en sida skiljer
                        sig, på hans flacon ser man två ovaler upptill på måleriet.
                        Kanske symboliserande något manligt......
                        Hursomhelst, Fransk, Bayeux porslin, ca 1880 verkar troligt.

                        PS Något för toalettbordet till honom och henne när dom
                        önskar att fräscha upp sig lite, då kanske dom innehållit
                        rosenvatten eller dylikt.

                        De ser inte engelska ut, inte tyska och inte heller ryska. Sydeuropéerna föredrog ju fajans liksom Holländarna. Frankrike tyckte jag låg närmast till hands, och fransmännen har väl alltid gillat parfym? En sökning på french porcelain perfume bottle så fick jag upp bl.a de här.

                        Dock gillar jag inte att använda ebay/etsy (eller Tradera) m.fl som referens. Det finns ibland väldigt mycket felaktigheter i vackert sminkade försäljningsannonser.

                        Hur gamla de är kan jag förstås inte svara på. Din datering låter rimlig, tycker jag. Såg att en av flaskorna är märkt Made in France och 1800-tal, enligt annonstexten. Skulle gissa att just den i stället är från 1900-talets början. Kan föreställa mig att de här flaskorna var i produktion en längre tid och kanske såldes som halvfabrikat till dussintalet firmor som ägnade sig i porslinsmåleri. Men det är förstås bara en gissning. https://www.etsy.com/se-en/listing/6...me-bottle-hand

                        Symboler är jag dålig på, men två ovaler kan väl inte vara annat än manligt?

                        Tack själv prylsnubben!

                        Comment


                        • #13
                          Saknas inte den ”patina”, som borde ha uppstått, om de skulle vara drygt 100 år gamla? Min farmor hade en liknande porslinsflaska, den var köpt i en presentaffär på 1970-talet.

                          Precis som du säger Svärdsfalla, så är det osäkert att använda Ebay och Etsy för att attribuera föremål, precis här, som där, tenderar man att tro på det man vill tro på.

                          Comment


                          • #14
                            Jag håller med till fullo om att man tror vad man vill tro och att man INTE
                            ska tro på allt som säljare påstår om dom på något vis kan försöka trissa
                            upp priset. Attribuering, ålder, proveniens och värde får man hålla sig lite
                            kallsinnig till.
                            Överhuvudtaget blir jag misstänksam när någon hävdar sig vara oberoende
                            eller objektiv. Vi är alla subjekt och kan inte förhålla oss objektivt, neutrala
                            till någonting. Allt vi tycker och tror utgår från vårt eget subjektiva själv
                            eller jag, ett kritiskt ifrågasättande av dina egna åsikter och värderingar
                            är sunt och lovvärt för att vidga perspektivet.
                            Apropå "patina", kanske slitage kan vara samma sak eller något däråt, visar
                            därför slitaget efter användarens tumme (?) där man hållit i flaskan. Guld-
                            måleriet är ju bortskavt där, kanske det krävs en viss tids användning för
                            att åstadkomma detta ? Visar även en bild på en sargad propp, avslagen är
                            små och i ett stort antal så de är säkert inte gjorda på samma gång, kanske
                            även det en indikation på att skadorna uppstått under en längre tidsperiod.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
                              Saknas inte den ”patina”, som borde ha uppstått, om de skulle vara drygt 100 år gamla? Min farmor hade en liknande porslinsflaska, den var köpt i en presentaffär på 1970-talet.

                              Precis som du säger Svärdsfalla, så är det osäkert att använda Ebay och Etsy för att attribuera föremål, precis här, som där, tenderar man att tro på det man vill tro på.
                              Hallå, vad "tror" Du.....

                              Comment

                              Working...
                              X