Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta kinesiskt porslin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    När Japan öppnade sig för omvärlden på 1860-talet, så började man snabbt experimentera med massproduktion för export. I början använde man en stencileringsteknik som liknar den som användes för textiltryck. Här nedanför är ett fat från ungefär 1860/70, med ett väldigt intrikat stencilmönster. Den här tekniken användes fram till 1920 ungefär, när överföringstryck, som på ditt fat, blev mer produktionstekniskt lönsamt. Sedan fortsatte man att exportera porslin med överföringstryck fram till 1960 ungefär. Mycket av det säljs idag som ”kinesiskt”.

    Click image for larger version

Name:	D91FDF8A-F607-4D78-9EB9-C29F64E4001E.jpg
Views:	1
Size:	149,3 KB
ID:	572487

    Comment


    • #17
      För att återgå till den ursprungliga frågan; "jonasgun" verkar ha sagt det som går att säga om den här krukan och jag håller med om att den inte ser kinesisk ut. Länken ovan går dock till en klockren kinesisk ingefärskruka från 1800-talet - av porslin - som skulle kunna vara en förebild, men det är inte samma som den här.

      Krackelyren beror på att den är underbränd. Alltså att den inte har fått upp ugnstemperaturen tillräckligt för att den skall sintra ordentligt. Men tittar vi på undersida och fotring är detta inte typisk antikt kinesisk. Formen med den lätt utkragade halsen är också ovanlig. Helst skulle jag vilja gissa på att den är Europeisk. Själv tycker jag att den liknar Gustafsberg? ... men omkring 1900-1930 var det hårda tider i Kina och man provade olika metoder för att modernisera sin keramiska industri.

      Kanske är detta trots allt ett av dessa försök med en huvudsakligen tryckt dekor. Jag tror den åldern är rätt och ursprunget troligen Kina, samt att den troligen började sitt liv som exportemballage för syltad ingefära.
      Last edited by gotheborg; 2020-01-14, 01:29.

      Comment

      Working...
      X