Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesisk Tavla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kinesisk Tavla

    Hej
    Öppnade en Kinesisk tavla och bakom målningen fann jag en massa kinesiska tecken (den som är 4-kantig, var dubbelvikt bakom målningen).
    För mig är det här rena grekiskan men hoppas att någon kan tyda vad det står.
    Hoppas på tur
    mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Längst till höger är en datering, lite högtidligt uttryckt som "Vatten Får". Vatten/Får är en kombination av element i den kinesiska astrologin, i en cykel som återkommer var sextionde år. Senast det var vatten/får var år 2003, och det är nog då din lapp har tillkommit. Under står det en månad (tror jag), som jag inte kan tolka, och orten - Peking.

    Därefter står det något som jag inte kan få till något begripligt. Det är inte omöjligt att det är ett försök att skriva ett svenskt namn fonetiskt med kinesiska tecken. Kanske kan det i så fall stå Erik Larsson.

    Jag får känslan av att lappen är en souvenir i sig, och inte hör ihop med tavlan.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Längst till höger är en datering, lite högtidligt uttryckt som "Vatten Får". Vatten/Får är en kombination av element i den kinesiska astrologin, i en cykel som återkommer var sextionde år. Senast det var vatten/får var år 2003, och det är nog då din lapp har tillkommit. Under står det en månad (tror jag), som jag inte kan tolka, och orten - Peking.

      Därefter står det något som jag inte kan få till något begripligt. Det är inte omöjligt att det är ett försök att skriva ett svenskt namn fonetiskt med kinesiska tecken. Kanske kan det i så fall stå Erik Larsson.

      Jag får känslan av att lappen är en souvenir i sig, och inte hör ihop med tavlan.
      Intressant, kan det vara så att tavlan är en gåva till Erik Larsson och därför fanns bakom själva målningen.?
      Det jag kan se är att inramningen ej är gjord i Sverige varför jag utgår ifrån att den är inramad i Kina.
      Hade varit intressant att få veta vem konstnären är.
      Tack för all hjälp.
      mvh
      Last edited by s-o; 2019-11-06, 10:00.

      Comment


      • #4
        Obs! "Erik Larsson" är bara en teori. Det är inte omöjligt att det faktiskt står något på kinesiska, och att jag helt enkelt inte förstår hur det skall tolkas. Texten läser jag som "劳师埃瑞克". Därefter står det "夏史汀", inte heller det kan jag få till något begripligt.

        Tavlan har troligen signerats med det här sigillet, men det är för litet för att jag skall kunna läsa det från din bild.

        Click image for larger version

Name:	tavla_sigill.jpg
Views:	1
Size:	13,8 KB
ID:	572115
        Last edited by jonasgun; 2019-11-06, 10:32.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
          Obs! "Erik Larsson" är bara en teori. Det är inte omöjligt att det faktiskt står något på kinesiska, och att jag helt enkelt inte förstår hur det skall tolkas. Texten läser jag som "劳师埃瑞克". Därefter står det "夏史汀", inte heller det kan jag få till något begripligt.

          Tavlan har troligen signerats med det här sigillet, men det är för litet för att jag skall kunna läsa det från din bild.

          [ATTACH]179772[/ATTACH]
          Är det bättre så här.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Signaturen läser jag som "雨田" (Yutian), men jag hittar ingen konstnär med den signaturen.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
              Signaturen läser jag som "雨田" (Yutian), men jag hittar ingen konstnär med den signaturen.
              Ok, tackar.
              Den här verkar inte vara speciell gammal och det du nämnde om början av 2000 talet stämmer nog ganska bra när man ser på målningen.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
                Ok, tackar.
                Den här verkar inte vara speciell gammal och det du nämnde om början av 2000 talet stämmer nog ganska bra när man ser på målningen.
                Såg att Yutian är en stad :The state of Yutian 于闐 (Türkic name Khotan) ruled over the region of modern Yutian 于田, Moyu 墨玉 and Luopu 洛浦, Xinjiang. It was also known by the names of Yutian 于窴, Jusadanna 瞿薩旦那, Huanna 渙那, Qudan 屈丹, Yudun 于遁 or Huadan 豁丹.

                Men om man istället söker på art from Yu Tian China så får man upp konstnärer.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
                  Såg att Yutian är en stad :The state of Yutian 于闐 (Türkic name Khotan) ruled over the region of modern Yutian 于田, Moyu 墨玉 and Luopu 洛浦, Xinjiang. It was also known by the names of Yutian 于窴, Jusadanna 瞿薩旦那, Huanna 渙那, Qudan 屈丹, Yudun 于遁 or Huadan 豁丹.

                  Men om man istället söker på art from Yu Tian China så får man upp konstnärer.
                  Det finns en del platser (historiska och nutida) som alla transkriberas till "Yutian", men de använder andra tecken. Tian (田) betyder fält eller åker, medan Yu skrivs med olika tecken och därför får olika betydelser. Yu i din signatur skrivs med tecknet för "regn" (雨). Så konstnärens namn (eller alias/signatur) skulle kunna "översättas" som "Regnfält", medan "Yu" i din text ovan skall läsas som "utbredd, utspridd, vid" (于).

                  Comment

                  Working...
                  X