Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Starkvinsglas årtal?

Starkvinsglas årtal?

Hej alla.

Har någon en aning om ålder och va detta
    är för typ av glas?Bifogad fil 179743Bifogad fil 179744Namn:  15728609817077626186648861067309.jpg
Visningar: 208
Storlek:  84,5 KBNamn:  15728610495714058349508382689715.jpg
Visningar: 221
Storlek:  77,6 KB
    Senast redigerat av Everlong den 2019-11-04 klockan 10:51.

Lite mått på glaset är bra?, det ser lite naivt ut får höra vad gärdsle säger.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ja med så lite luft i benet, men glaset har kanske punka? Skulle man ha släppt igenom det vid kontroll på 1700-talet. Jag tror på Scanglas eller liknande
    Senast redigerat av nobe den 2019-11-05 klockan 00:16.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Känns som droppen "dripp" saknar droppen "drapp",
    skämt åsido, håller med om att glaset är en "stilkopia".

Här kommer lite mått på glaset.
    Är glaset i nyare form är det så jag kan tolka det?Namn:  20191105_174818.jpg
Visningar: 178
Storlek:  71,8 KBNamn:  20191105_174848.jpg
Visningar: 187
Storlek:  58,7 KBNamn:  20191105_174910.jpg
Visningar: 181
Storlek:  58,1 KB

Tackar för måtten!
    Jag tror att någon i en studiohytta provat på att få till ett glas på gammalt vis,
    ofta blir glasen som detta när det görs enstyckare,
    ett gammalt glas som arbetats fram i ett lag med drivna blåsare får ett annat utseende.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Citat Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
    Tackar för måtten!
    Jag tror att någon i en studiohytta provat på att få till ett glas på gammalt vis,
    ofta blir glasen som detta när det görs enstyckare,
    ett gammalt glas som arbetats fram i ett lag med drivna blåsare får ett annat utseende.
    Hirvi
    Tusen tack alla för det stora intresset att hjälpa mig
    Jag tycker själv att glaset känns lite annorlunda och inte det finaste i proportion som gjorts.
    Men hon jag köpte glaset av påstod att hennes farfar har ägt det och genom han påstods det vara gammalt, vad vet jag.

Vad innebär scanglas?

Citat Ursprungligen postat av Everlong Visa inlägg
    Tusen tack alla för det stora intresset att hjälpa mig
    Jag tycker själv att glaset känns lite annorlunda och inte det finaste i proportion som gjorts.
    Men hon jag köpte glaset av påstod att hennes farfar har ägt det och genom han påstods det vara gammalt, vad vet jag.

Vad innebär scanglas?
    Svårt att se på bilden hur gammalt det är, någon glasblåsare kanske tränat på en rast och gjort det till sig själv,
    det var ju inte ovanligt i glashyttorna.

Scanglas tillverkar historiska glas! https://www.scanglas.se/
    Hirvi

Gärdsle instämmer med det mesta som sagts. Reijmyre har gjort liknande pastischer av gammalt glas, men jag har för mig att de hade snyggare droppar i benet. Troligen är det ett ganska nytt studioglas, eftersom Scanglas (ett företag som tillverkar allehanda stilkopior) har högre glaskvalitet än det här. Det är absolut ingen raritet men fullt användbart till absolut :-)

Jag betalade 50 kr för glaset och det va värt var ända krona
    för att få höra era utlåtanden och samtidigt bli rikare på erfarenhet.

Antika glas är otroligt spännande att utforska.
    Tack för alla svar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •