Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Stakar

Stakar

Hej!
    Någon som vet något om dessa stakar? Hittar inga stämplar, ser ut som Jugendbarock... Tunga!

Med vänlig hälsning KennethNamn:  IMG_2536.jpg
Visningar: 196
Storlek:  66,4 KB

Sorry! Allt jag lägger in blir upp och ner....

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019
    Jag vet inte heller hur man bäst hanterar bilder och inte hittar jag din ljusstake, annat än i en gammal blocketannons, där den uppges vara i nysilver.
    Namn:  ljusstake1.jpg
Visningar: 170
Storlek:  15,2 KB

Här finns en liknande modell, i silver:
    https://auctionet.com/sv/82260-ljuss...m?currency=SEK

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ostämplade är väl det troligaste nysilver. De har ofta gips i foten för att få vikt.

Tack för era svar och länk. Inte fyllda i botten. Väger 1,5 kg tillsammansNamn:  undersi.jpg
Visningar: 162
Storlek:  68,7 KB

Reg.datum
    okt 2019
    Rejält tunga alltså. Det angavs också i annonsen (nu raderad) jag nämnde, att ljusstaken var tung. Länken till silverljusstakarna tog jag med för att visa att ljusstakar i barock stil kan vara tämligen nytillverkade (men det visste du säkert tidigare). Tyngden tyder på att de troligen är tillverkade av en legering som innehåller en hel del bly. Ibland ser man beteckningen "vitmetall" för legeringar som kan innehålla lite av varje (ofta bly, zink, tenn...).

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    vitmetall brukar ju vara en tennlegering. Den är ju brukar kunna vara tunga men också ganska mjuka.

Men jag ser nu att foten ser ut att vara gjuten, på andra liknande stakar jag sett har varit av pressad metall.
    Senast redigerat av FBQ den 2019-11-04 klockan 11:07.

Reg.datum
    okt 2019
    Vanligtvis består "vitmetall" till största delen av tenn, men jag fått uppfattningen att tillverkarna (gjutarna) har använt lite vad som fanns till hands eftersom man inte behövde ha en "innehållsförteckning". Det var vanligt att ersätta tennet med bly, om sådant fanns till hands. "Man tager vad man haver" (sa INTE Kajsa Varg, hon skrev "Man tager om man det haver").
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Babbitts_metall
    https://www.synonymer.se/sv-syn/vitmetall
    En legering innehållande tenn är ju brons, knappast mjukt.

Tack för era funderingar. Det är säkert en "blandning". Och särskilt snygga är dom inte heller....

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •