Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stakar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stakar

    Hej!
    Någon som vet något om dessa stakar? Hittar inga stämplar, ser ut som Jugendbarock... Tunga!

    Med vänlig hälsning KennethClick image for larger version

Name:	IMG_2536.jpg
Views:	1
Size:	66,4 KB
ID:	693237

  • #2
    Sorry! Allt jag lägger in blir upp och ner....

    Comment


    • #3
      Jag vet inte heller hur man bäst hanterar bilder och inte hittar jag din ljusstake, annat än i en gammal blocketannons, där den uppges vara i nysilver.
      Click image for larger version

Name:	ljusstake1.jpg
Views:	1
Size:	15,2 KB
ID:	572088


      Här finns en liknande modell, i silver:

      Comment


      • #4
        Ostämplade är väl det troligaste nysilver. De har ofta gips i foten för att få vikt.

        Comment


        • #5
          Tack för era svar och länk. Inte fyllda i botten. Väger 1,5 kg tillsammansClick image for larger version

Name:	undersi.jpg
Views:	1
Size:	68,7 KB
ID:	572093

          Comment


          • #6
            Rejält tunga alltså. Det angavs också i annonsen (nu raderad) jag nämnde, att ljusstaken var tung. Länken till silverljusstakarna tog jag med för att visa att ljusstakar i barock stil kan vara tämligen nytillverkade (men det visste du säkert tidigare). Tyngden tyder på att de troligen är tillverkade av en legering som innehåller en hel del bly. Ibland ser man beteckningen "vitmetall" för legeringar som kan innehålla lite av varje (ofta bly, zink, tenn...).

            Comment


            • #7
              vitmetall brukar ju vara en tennlegering. Den är ju brukar kunna vara tunga men också ganska mjuka.

              Men jag ser nu att foten ser ut att vara gjuten, på andra liknande stakar jag sett har varit av pressad metall.
              Last edited by FBQ; 2019-11-04, 11:07.

              Comment


              • #8
                Vanligtvis består "vitmetall" till största delen av tenn, men jag fått uppfattningen att tillverkarna (gjutarna) har använt lite vad som fanns till hands eftersom man inte behövde ha en "innehållsförteckning". Det var vanligt att ersätta tennet med bly, om sådant fanns till hands. "Man tager vad man haver" (sa INTE Kajsa Varg, hon skrev "Man tager om man det haver").

                Klicka på länken för att se betydelser av "vitmetall" på synonymer.se - online och gratis att använda.

                En legering innehållande tenn är ju brons, knappast mjukt.

                Comment


                • #9
                  Tack för era funderingar. Det är säkert en "blandning". Och särskilt snygga är dom inte heller....

                  Comment

                  Working...
                  X