Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu är det dax för Konst.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Att jag lurar mig själv har ingen betydelse eftersom jag känner igen bra konst än om jag aldrig sett just liknanade obj. tidigare.
    Häcken ser lite konstig ut men likväl är den gjord av en konstnär, inte så att den går upp mot 1500-1600-tals konst men som sagt konstnär.
    Är det någon som kan påstå att brons... inte är högst konstnärlig?

    Comment


    • #17
      Jag tror att den som gjort denna hade blivit "lissen" i ögat om han fått reda på att hans verk inte rep. ett stort konstnärligt kunnande.
      Jag tror också att det inte kan bortförklaras att det är ett är ett konstverk av hög dignitet än om det inte ser ut som en Höglund.
      Men för den som inte förstår vilket arbete det ligger bakom och berörs av detta, för den är det inget konstverk.
      Så nu är frågan hur mycket folket berörs och förstår?
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Jag tycker visst att kinesiska urnan/vasen är bra - till och med jag kan se hantverket bakom den - det är bara så att den inte talar till mig - eftersom den är relativt tom på betydelser.
        Men det är ju bara att konstatera att så länge konstnärlighet inte kan definieras - det handlar ju faktiskt inte bara om hantverksskicklighet - så blir det bara en konvention mellan en grupp människor om vad som definieras som konst - mest ett kulturellt begrepp.
        Sedan kan den befintionen vara mer eller mindre underbygd och mer eller mindre utvecklande - men likafullt. Jag tror inte något som Höglund gjorde kom i närheten av det hantverk som lades ned på den där - jag tror säkert minst lika stort - om inte större tekniskt kunnande - men betyder det att den venitianska pokalen rymmer är bättre konst?
        Nå - jag vet inte om vi kommer överens här i alla fall.

        Comment


        • #19
          Nej, stopp! Ni får inte komma överens! Då är ju världen slut! Konst ska också vara oegennyttig... De härovan visade exemplen är ju exempel på tillämpad konst. Visserligen vackert, men avhängigt funktionen.

          Comment


          • #20
            När man talar om konst menar man kanske i första hand måleri, skulptur och arkitektur där byggnadskonsten inte är till för nytta. Att måla en tavla kan i stort sätt vem som helst klara av, men en konstnär nöjer sig inte med det, denne skapar skönhetsvärden. Sen finns det förstås konst som är ändamålsenlig, och visst kan det också vara vackert. För att utrycka vad det sköna handlar om: ”Det sköna är dock utan ändamålet och utan intresse i den mening att det syftar till att tillfredställa något praktiskt intresse.” Det sköna är inte nytta.
            Är det inte skillnad på kinesernas och vårt egen synsätt på konst? Kineserna är väl duktiga på att hålla traditioner bevarade och deras kulturminnen är väl rika på kulturhistoriska detaljer t ex kinas sagotid etc.
            Under Han- tiden tillverkades det många Buddha-bilder blandannat i brons, vad vet jag.

            Comment


            • #21
              Har själv inte klättrat högre på konstens kunskapsstege än att jag köper det jag tycker om. Får använda mörka vinterkvällar till att förkovra mig i ämnet så att jag lär mig tycka om sådant som andra tycker jag skall tycka om.

              Comment


              • #22
                Här har vi en konstnärligt gjord flaska, konsten ligger i att flaskan påverkar en, man känner vissa vibrationer.
                Hade flaskan däremot varit maskinblåst så hade den fallit för mig, allt det konstnärliga hade försvunnit.
                Man har inte sett några liknande konstverk som Flasknissarna har visat upp, gillar dom inte Litrar?

                Comment


                • #23
                  Tror nog mer att det var innehållet i flaskan någon blev påverkad av, målningar på glas dvs glasmålning saknas ju. En omålad tom flaska ser väl trist ut, ungefär som ett rum med tomma väggar blir till ohemtrevligt. Men det är klart jag har inte tittat på djupt i flaskan det är kanske det man ska göra. Vibrationerna här däremot verkar vara blandade och det är kanske ett sätt att utrycka sin längtan efter växelrika sinnesintryck av skön konst.

                  Comment


                  • #24
                    Nä, nu tror jag Hektor har rakat sig (kommer inte ihåg var man skulle ha busken….arsl.. eller bröstet…för att räknas som fullvärdig)
                    Produktionen av dessa flaskor måste väl kunna jämföras med dagens produktion av makaroner, serieproduktion alltså. Tror inte att det var de skickligaste glasblåsarna som gjorde sådana här bruksflaskor….och det förvånar mig lite att Hektor lyfter fram denna flaska som konst då han oftast ser ner på andras mindre märkvärdiga gods.

                    Annars så tycker jag att flaskan ser trevlig ut, och jag kan också se skönheten i den men konst är det inte.

                    Comment


                    • #25
                      För mig är flaskan konst, den berör mig mer än vissa saker av Höglund.
                      Hötorgskonst får den väl gå under.
                      Vi får höra med Peter han har utbildning.

                      Den är mycket mer "känsloframkallande" än många konstverk som presenteras på folks väggar, vari ligger haken att flaskan inte räknas som konst?

                      När detta konstverket enl. bild nedan är bra, hur många i omgivningarna vill betala 192500. Dollar för dom strecken?
                      Den som tillverkat den hade en lätt uppgift i själva framförandet sen att övertyga omgivningen om dess förträfflighet är en annan sak.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Och jag hade mycket hellre haft nedanstående bild på väggen än sträcken här ovan.

                        Comment


                        • #27
                          Nu blev det ju konst!
                          Skulle också hellre ha ditt flaskhalsverk på väggen.

                          Om jag tar en näve grus och kastar det på rumsgolvet så blir tanten sur….men om Konstnär med K kastar likadan näve grus på ett golv så är det en installation och då konst, stora rubriker och omgivningen nickar gillande.

                          Svarar Fer_g_i här, tar mindre plats..
                          Och så Liljerik är det din fru du kallar tant? Du kanske ska prova att tänka lite konstnärligt och poetiskt med lite mer djuplodande innehåll, Kvinna är ett gott val.
                          "Tanten" och "Gubben" har vi nog kallat varandra väldigt länge, och det är inget nedsättande i det, tvärtom, jag tycker det är rart
                          Vi är i medelåldern och sambor.
                          Last edited by Liljerik; 2007-08-13, 10:59.

                          Comment


                          • #28
                            Visst, ett stilleben av vackra flaskor kan vara konstnärens objekt och dessutom riktig skön ”feeling” med både dess utryck och innehåll om det finns något kvar vill säga. Men Hektors verkar tom tycker jag.
                            Och så Liljerik är det din fru du kallar tant? Du kanske ska prova att tänka lite konstnärligt och poetiskt med lite mer djuplodande innehåll, Kvinna är ett gott val.

                            Comment


                            • #29
                              Okey Liljerik, jag brukar kalla min älskare för James och något mer men det får man inte skriva här, variationsmöjligheterna är stora!

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
                                Nä, nu tror jag Hektor har rakat sig (kommer inte ihåg var man skulle ha busken….arsl.. eller bröstet…för att räknas som fullvärdig)
                                Produktionen av dessa flaskor måste väl kunna jämföras med dagens produktion av makaroner, serieproduktion alltså. Tror inte att det var de skickligaste glasblåsarna som gjorde sådana här bruksflaskor….och det förvånar mig lite att Hektor lyfter fram denna flaska som konst då han oftast ser ner på andras mindre märkvärdiga gods.

                                Annars så tycker jag att flaskan ser trevlig ut, och jag kan också se skönheten i den men konst är det inte.
                                Dagens härligaste garv
                                --eller hur det nu va.

                                Comment

                                Working...
                                X