Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten åttakantig goding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Liten åttakantig goding

    Vill bara visa vad kompisen köpt, vriden optik stötblåst åttakantig gjord på halvpost,
    glömde höjden men asken förklarar lite.
    Kommentarer är välkomna ursäkta bilden blev stor!
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

  • #2
    Detta var spännande, men det är en sådan sak som man helst skulle hålla handen och granska i alla vinklar och vrår. Den ser ut att innehålla en del lusor och verkar också ha fått en beläggning. Det tyder på att den har ålder. Hur är det med slitage?
    Jag skulle tro att den är från 1800-talets första del. Den långa halsen och den snirkliga regalinen för mina tankar till Norge och Gjövik, men typen gjordes säkert på många andra ställen. Jag har också sett den i litteratur från Nordtyskland.
    Tyvärr är det väl också så att det kan vara något helt annat, därav min önskan om närkontakt.

    Comment


    • #3
      Fint slitage gärdsle, vi var inne på Norge också, storleken på den sticker ut tycker jag,
      trevligt när förslag kommer, beläggning finns.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Norge ca 1830 verkar ligga bra till, grundformen finns
        hos Nöstetangen, Hurdal och Gjövik. Nöstetangen faller
        ifrån då det verkar för tidigt, min gissning får bli Hurdal.
        ........eller för all del, vad sägs?
        Bifogade filer
        Last edited by prylsnubben; 2019-10-29, 00:13.

        Comment


        • #5
          Måste nog säga att jag inte delar Helsingborgs auktionsverks bedömning. Den grundar sig säkert mest på att Henrikstorp säljer bättre än Gjövik eller Tyskland i Skåne. Jag vill nog hålla fast vid 1800-talets första tredjedel och låter det vara osagt var den kan vara tillverkad. Trots allt handlar det om en universalmodell. Med en präktig värmländsk chauvinism kan jag ta fram det utsökta glasbruket i Sölje. :-)

          Comment


          • #6
            Såklart.....

            Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
            Med en präktig värmländsk chauvinism kan jag ta fram det utsökta glasbruket i Sölje. :-)
            .....glömde Sölje, eller kanske Limmared.
            Västgöte i förskingringen (Saltsjö-Boo).

            PS Sölje glasbruk med arbetarbostaden
            till vänster på bilden.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Trevligt att läsa det ni diskuterar, lutar väl åt Sölje glasbruk då,
              Henrikstorp är ju tveksamt då hade nog priset blivit ännu högre

              Hur var det med Sölje, stängde dom 1803 och höll upp i några år??
              Hirvi
              Last edited by Hirvi; 2019-10-29, 17:29.
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #8
                Nej, det jag skrev om Sölje var ett skämt med anknytning till vad jag skrev om Helsingsborgsfirmans försök att hänföra flaskan till Henrikstorp i närheten. Nej, det jag skrev på allvar var, att jag låter det vara osagt var den är tillverkad eftersom det handlar om ett föremål som tillverkats vid många glasbruk under en ganska lång tidsperiod. Utan att ha föremålets hela historia är det omöjligt att komma fram till en säker tillverkare.
                Chauvinism finns över allt. Går man på en mässa i Värmland och lyfter på ett glas kommer strax säljaren: Det kommer från Eda. Ett tag besökte jag ofta mässor i Östergötland och där kom det från Reijmyre. När och hur är frågor som är betydligt lättare att komma fram till än varifrån. Tyvärr är varifrån nog ändå den vanligaste frågan.
                Sölje grundades på 1810-talet och höll igång något år i på 1900-talet. Den sista tiden tillverkades nästan uteslutande buteljer, men i början tillverkades allehanda riktigt trevliga glas där. Rebello, salig i åminnelse, har en del inlägg om Sölje på detta forum

                Comment


                • #9
                  Jo gärdsle, att det var ett skämt (ett bra ) med Sölje är jag helt införstådd med
                  och jag tror mig veta att Hirvi hakade på detta. Limmared var mitt chauvinistiska
                  motskämt, kan ju lika gärna säga Biörknäs då jag bor bredvid stället där den ena
                  hyttan låg.
                  För övrigt såg jag att en annan liknande flaska attribuerades till vårt västra grann-
                  land som vore störst i världen om det "knusades". Vi får ju aldrig veta säkert när
                  det gäller ett glasföremål med en för tiden gällande "standardform", men vi säger
                  väl Gjövik så blir grannsämjan fullständig eller Hur (dal).

                  Comment


                  • #10
                    Ja vi ställer väl flaska på hyllan med okänd tillverkare, som sagt så beror det på var man bor när man gissar
                    jag håller mig utanför med Fåglavik, tack för debatt mm
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment

                    Working...
                    X