Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ölkrus eller vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ja formar var ju hårdvaluta, även under min tid på Fåglavik så utnyttjade vi formarna till fullo,
    men det var mest till glas som fyllde turisternas korgar, på den tiden köpte dom allt och lite till,
    även skrotglaset från tippen fick åka med hem.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #17
      Har hållit kruset i handen i dag, fick lysa med ficklampa i botten för att se lite blå färg,
      på håll ser den svart ut, botten med spetsig kulle så den fina punteln sitter fint,
      slitaget på botten är rejält, åsarna på ena sidan botten är halvslitna så den har nog varit med en del,
      lusig glasmassa, i handen säger den bra ålder.
      Hirvi
      Bifogade filer
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #18
        Kan inget om den. Men tycker den är helt underbar

        Comment


        • #19
          Nog känns den lite besläktad med min "tingest" som avhandlas på denna tråd
          fr.o.m. inlägg 246, identifierad som "altes steirisches glas" från Steieren i
          Östarrike, ca 1840.

          FBQ kommer nog att han någon invändning får vi hoppas.

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
            Kan inget om den. Men tycker den är helt underbar
            Kan bara instämma. Den nya bilden får mig att helt ändra uppfattning om det estetiska.

            Comment


            • #21
              Ja, instämmer, de nya bilderna fick mig att ändra uppfattning, även om formen är högst ovanlig. Verkar vara tidigt pressglas 1825-1850.

              Nu chansar jag då jag inte sett något liknande men kan den vara amerikansk? De är ju tidigt ute med pressglas, de har ju haft en svaghet för romersk stil, tillverkat mycket färgat glas och den refflade fotranden känns lite lik amerikansk veckad dekor.
              Last edited by FBQ; 2019-10-29, 10:32.

              Comment


              • #22
                I pressglasets begynnelse använder man ofta i kataloger och beskrivningar "pressad" som beteckning på fastblåst glas, d.v.s ett glas som på grund av mönstret i formen inte kunde roteras utan blåstes "fast i formen". Hirvi, du som ser glaset, är det fastblåst eller pressat? Jag tycker det förefaller vara fastblåst.
                Det finns en hel del annan begreppsförvirring i glassammanhang också, t.ex. vad det gäller slipning, etsning och gravyr. Läser man traderaannonser hittar man en hel del.......

                Comment


                • #23
                  Jag noterade att endast delar verkar pressade och andra verkar friblåsta. Jag tycker dock att mönstret är för skarpt för att glaset skall vara blåst i form.

                  Comment


                  • #24
                    Hade glömt tråden med Prylsnubbens tingest och L Kallins svar, det var ju riktigt bra,
                    då lutar väl det blå kruset med hänkel till Österike mitten av 1800, trevligt att ni vill vara med och spåna.
                    Det går inte att pressa ett sådant krus som jag visar, kruset har ju mage och det går inte pressa fram, mallen till pressglasformar är ju konisk annars kommer den inte ur formen,
                    hela kruset är fastblåst i tredelad form (vertikala skarvar) puntlad och driven mynning.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment

                    Working...
                    X