Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ölkrus eller vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ölkrus eller vad?

    Frågar för min kompis även här på PES!
    Någon som har något att tillföra om denna pjäs,
    har bara dessa två bilder just nu, ca 18 cm hög.
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

  • #2
    Ölkrus

    Jag kan inte tänka mig något annat än att det är ett ölkrus. De jag tidigare sett med samma hiskeliga färg och dekoration har varit ölkrus i keramik från Tyskland. Men detta ser ju ut att vara gjort av glas! Hur är/var människorna funtade, som gör/gjorde sådana pjäser? Men det är så fult att det är roligt och absolut annorlunda!

    Comment


    • #3
      Den liknar lite romerskt glas, kan det vara historisk reproduktion?

      Comment


      • #4
        Ja fult och ovanligt, kanske ölen var så dålig så den mörka färgen gömde den för stunden

        Romerskt tänkte jag med, när kompisen kommer hem skall jag ta en titt på det i handen,
        får kolla slitage mm.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Visst är det ölkrus, men den har inte försetts med något lock fast grepen har formats för ett. Det är fastblåst med ett mönster som jag tycker påminner om sådana som var vanliga på större gräddkannor runt sekelmitten av 1800-talet. Jag skulle gissa på en tillverkning i norra Tyskland eller kanske t.o.m. Danmark....

          Comment


          • #6
            Skickar två bilder på en karaff och en sejdel ur Holmegaards katalog 1853. Karaffen är i klarglas, men sejdeln är violett. Jag tycker att vi här har "samma andas barn".
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Borde lägga till att bilderna är hämtade från "Kastrup og Holmegaards Glasvaerker 1825-1975" och Larsen m.fl: "Dansk glas 1825-1925".

              Comment


              • #8
                Lite förundrad, har dom lagt en brunt lager glas över ett blått vackert glas eller är det målat

                Comment


                • #9
                  Är det inte bara dåligt ljusgenomsläpp på den blå glasmassan?

                  Comment


                  • #10
                    Det syns en brun kant i mynningen

                    Comment


                    • #11
                      Tackar gärdsle och ni andra för tips och teorier, trodde väl att gärdsle kom med bilder,
                      vad gäller färgen så säger kompisen att den är mörk blå så bilden ljuger,
                      Holmegaard ser ju ut som en kandidat, kanske lite mera söder ut som du säger gärdsle,
                      jag tror ju att dom här kugghjulsfötterna stöptes i form och sammansattes med glas som lim till föremålen,
                      kompisen tackar så länge, han är underrättad
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • #12
                        Kanske t.o.m Danmark skrev jag innan jag kollade. Det är troligen inte danskt eftersom det inte finns med i Holmegaards katalog 1853. Därför tror jag att det kommer sydligare från, men det kan då å andra sidan vara kanske ett decennium äldre.
                        Fastblåsta föremål med ganska riklig dekor var populära också i Sverige och brukar då kallas "faconerade", men de är oftast tillkomna efter 1850.
                        Fult är en smaksak. Jag ser på det med en viss förtjusning....

                        Comment


                        • #13
                          Ölkrus

                          Degustibus non est disputandum. Så sant! Min första, spontana reaktion gällde nog mest färgkombinationen. På bilden ser glaset ut att vara brunt med blåaktig insida. En, enligt min mening, inte så väldigt estetiskt tilltalande kombination.

                          Comment


                          • #14
                            Jag tror inte på mitten av 1800-talet-spåret. Jag kan se likheterna i dekoren men formspråket känns inte alls rätt.

                            Comment


                            • #15
                              Jag tror att man utnyttjat en form till mer än ett föremål. Tänk er att glaset drivits lite kortare upptill, kanske vinklats lite mer, klippts upptill till en gräddkanna till vilken grepen sedan anpassats. I min samling har jag en liten gräddkanna som helt klart blåsts i samma form som en liten bägare för ett länsmansglas där man gjort på detta sätt. Är jag alldeles ut och cyklar? Vad säger säger du Hirvi som vet hur det gick (kunde gå) till?

                              Comment

                              Working...
                              X