Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Ölkrus eller vad?

Tackar gärdsle och ni andra för tips och teorier, trodde väl att gärdsle kom med bilder,
    vad gäller färgen så säger kompisen att den är mörk blå så bilden ljuger,
    Holmegaard ser ju ut som en kandidat, kanske lite mera söder ut som du säger gärdsle,
    jag tror ju att dom här kugghjulsfötterna stöptes i form och sammansattes med glas som lim till föremålen,
    kompisen tackar så länge, han är underrättad
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Kanske t.o.m Danmark skrev jag innan jag kollade. Det är troligen inte danskt eftersom det inte finns med i Holmegaards katalog 1853. Därför tror jag att det kommer sydligare från, men det kan då å andra sidan vara kanske ett decennium äldre.
    Fastblåsta föremål med ganska riklig dekor var populära också i Sverige och brukar då kallas "faconerade", men de är oftast tillkomna efter 1850.
    Fult är en smaksak. Jag ser på det med en viss förtjusning....

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019

Ölkrus

Degustibus non est disputandum. Så sant! Min första, spontana reaktion gällde nog mest färgkombinationen. På bilden ser glaset ut att vara brunt med blåaktig insida. En, enligt min mening, inte så väldigt estetiskt tilltalande kombination.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag tror inte på mitten av 1800-talet-spåret. Jag kan se likheterna i dekoren men formspråket känns inte alls rätt.

Jag tror att man utnyttjat en form till mer än ett föremål. Tänk er att glaset drivits lite kortare upptill, kanske vinklats lite mer, klippts upptill till en gräddkanna till vilken grepen sedan anpassats. I min samling har jag en liten gräddkanna som helt klart blåsts i samma form som en liten bägare för ett länsmansglas där man gjort på detta sätt. Är jag alldeles ut och cyklar? Vad säger säger du Hirvi som vet hur det gick (kunde gå) till?

Ja formar var ju hårdvaluta, även under min tid på Fåglavik så utnyttjade vi formarna till fullo,
    men det var mest till glas som fyllde turisternas korgar, på den tiden köpte dom allt och lite till,
    även skrotglaset från tippen fick åka med hem.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Har hållit kruset i handen i dag, fick lysa med ficklampa i botten för att se lite blå färg,
    på håll ser den svart ut, botten med spetsig kulle så den fina punteln sitter fint,
    slitaget på botten är rejält, åsarna på ena sidan botten är halvslitna så den har nog varit med en del,
    lusig glasmassa, i handen säger den bra ålder.
    Hirvi
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Seniormedlem MrTompas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Kan inget om den. Men tycker den är helt underbar

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Nog känns den lite besläktad med min "tingest" som avhandlas på denna tråd
    fr.o.m. inlägg 246, identifierad som "altes steirisches glas" från Steieren i
    Östarrike, ca 1840.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...hlight=tingest
    FBQ kommer nog att han någon invändning får vi hoppas.

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019
    Citat Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
    Kan inget om den. Men tycker den är helt underbar
    Kan bara instämma. Den nya bilden får mig att helt ändra uppfattning om det estetiska.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •