Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Ölkrus eller vad?

Ölkrus eller vad?

Frågar för min kompis även här på PES!
    Någon som har något att tillföra om denna pjäs,
    har bara dessa två bilder just nu, ca 18 cm hög.
    Hirvi
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019

Ölkrus

Jag kan inte tänka mig något annat än att det är ett ölkrus. De jag tidigare sett med samma hiskeliga färg och dekoration har varit ölkrus i keramik från Tyskland. Men detta ser ju ut att vara gjort av glas! Hur är/var människorna funtade, som gör/gjorde sådana pjäser? Men det är så fult att det är roligt och absolut annorlunda!

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Den liknar lite romerskt glas, kan det vara historisk reproduktion?

Ja fult och ovanligt, kanske ölen var så dålig så den mörka färgen gömde den för stunden

Romerskt tänkte jag med, när kompisen kommer hem skall jag ta en titt på det i handen,
    får kolla slitage mm.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Visst är det ölkrus, men den har inte försetts med något lock fast grepen har formats för ett. Det är fastblåst med ett mönster som jag tycker påminner om sådana som var vanliga på större gräddkannor runt sekelmitten av 1800-talet. Jag skulle gissa på en tillverkning i norra Tyskland eller kanske t.o.m. Danmark....

Skickar två bilder på en karaff och en sejdel ur Holmegaards katalog 1853. Karaffen är i klarglas, men sejdeln är violett. Jag tycker att vi här har "samma andas barn".
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Borde lägga till att bilderna är hämtade från "Kastrup og Holmegaards Glasvaerker 1825-1975" och Larsen m.fl: "Dansk glas 1825-1925".

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Lite förundrad, har dom lagt en brunt lager glas över ett blått vackert glas eller är det målat

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Är det inte bara dåligt ljusgenomsläpp på den blå glasmassan?

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Det syns en brun kant i mynningen

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •