Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesisk Bojan & Vas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kinesisk Bojan & Vas

    Någon som vågar gissa på åldern på dessa.
    Vasen är c:a 44 cm hög och 23 cm i diameter (en hel ramsa med kinesiska tecken) ?
    Bojan c:a 22 cm hög och 21 cm i diameter
    mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Båda är 1900-tal skulle jag säga, och i ganska bra kvalitet.
    Bojanen är lite äldre (30-50tal) och vasen nyare, tror jag.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Båda är 1900-tal skulle jag säga, och i ganska bra kvalitet.
      Bojanen är lite äldre (30-50tal) och vasen nyare, tror jag.
      Tack Jonas
      Vad har du själv för samlar specialitet....menar vad samlar du helst på ?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
        Tack Jonas
        Vad har du själv för samlar specialitet....menar vad samlar du helst på ?
        Jag har två lite större intressen. Skånskt och japanskt. Gärna lite udda grejer.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
          Jag har två lite större intressen. Skånskt och japanskt. Gärna lite udda grejer.
          Verkar som du är en sann Skåning med en försmak av japanska antikviteter.
          Ja, udda grejer tror jag alla samlare önskar.
          Själv håller jag Buddhistisk konst högt i min samling men på senare tid har det även blivit en del av det Kinesiska porslinet.

          Comment


          • #6
            Jag borde nog ha förtydligat att det är keramik det rör sig om.

            Känner du till det japanska begreppet wabi sabi? Det har sin grund i buddhistiska idéer och är även det som ligger till grund för mycket av mitt samlande.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
              Jag borde nog ha förtydligat att det är keramik det rör sig om.

              Känner du till det japanska begreppet wabi sabi? Det har sin grund i buddhistiska idéer och är även det som ligger till grund för mycket av mitt samlande.
              Läste om detta och har gjort ett urklipp från Wikipedia.
              " I denna mening är wabi-sabi den materiella representationen av Zen-buddhismen. Tanken är att det att vara omgiven av naturliga, föränderliga, unika föremål hjälper oss att ansluta till vår verkliga värld och fly undan potentiella stressiga distraktioner.

              I en mening är wabi-sabi en utbildning där eleven i wabi-sabi lär sig att hitta de mest grundläggande, naturliga föremål som är intressanta, fascinerande och vackra."

              Här får du en bild på en tavla som jag gjort som är ett naturligt föränderligt föremål som jag öppnade i precis rätt tidcykel för att ett naturligt mönster skulle framträda. Wabi-Sabi
              mvh
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Vilken vacker bit trä!
                Jag tycker att den har en del kvaliteter som jag kopplar till wabi.

                Comment

                Working...
                X