Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Träkista..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Träkista..

    Någon som vet mer om denna kista?

    Click image for larger version

Name:	B-1.jpg
Views:	1
Size:	66,9 KB
ID:	692984

    Click image for larger version

Name:	B-2.jpg
Views:	1
Size:	54,0 KB
ID:	692985

    Click image for larger version

Name:	B-3.jpg
Views:	1
Size:	41,8 KB
ID:	692986

    Click image for larger version

Name:	B-4.jpg
Views:	1
Size:	51,2 KB
ID:	692987

    Click image for larger version

Name:	B-5.jpg
Views:	1
Size:	57,5 KB
ID:	692988

    Click image for larger version

Name:	B-6.jpg
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	692989

    Click image for larger version

Name:	B-7.jpg
Views:	1
Size:	47,3 KB
ID:	692990

    Click image for larger version

Name:	B-8.jpg
Views:	1
Size:	63,8 KB
ID:	692991

  • #2
    Ett liknande http://www.kringla.nu/kringla/objekt...n/objekt/17405

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
      Tack så mycket för väldigt snabbt svar..

      Comment


      • #4
        karvesnit
        mit bud er første fjerdedel af 1900

        Comment


        • #5
          Nej, jag tror onekligen det är gammalt, ett sådant som man kopierade i början av 1900-talet. Skulle nog säga att det är 1600-tal. Nu har man ju just i Västergötland gjort liknande karvsnitt ganska länge men tycker fortfarande att den här ser tidig ut. Vi har haft en hårdare renoverad med tidigare på PES http://precisensan.com/antikforum/sh...Skr%C3%A5kista

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
            karvesnit
            mit bud er første fjerdedel af 1900
            Tack för svar.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Nej, jag tror onekligen det är gammalt, ett sådant som man kopierade i början av 1900-talet. Skulle nog säga att det är 1600-tal. Nu har man ju just i Västergötland gjort liknande karvsnitt ganska länge men tycker fortfarande att den här ser tidig ut. Vi har haft en hårdare renoverad med tidigare på PES http://precisensan.com/antikforum/sh...Skr%C3%A5kista
              Tack för svar.

              Comment


              • #8
                Rätt typiska inslag från 1700-talet.

                Comment


                • #9
                  Rockwell, du får gärna utveckla. Typiskt 1700-tal är det långtifrån. Karvsnitt blev omodernt på 1700-talet. Sedan fanns det kvar på sina håll, bland annat i Östergötland. Jag tycker dock inte den här ser "bonnig" ut. Tycker beslagen på locket inte ser så gamla ut, men de kan ju bara bytta någon gång. Handtaget på locket ser gammalt ut. Men, foton är ju alltid svårt.

                  Comment


                  • #10
                    Det var som tusan kan jag ha tagit fel? Uppfinnaren av karvsnitt sitter på sig gump just på 1600-talet kanske?
                    Det enda jag är helt säker på är att Hose är helt ute reser kanske till Vebäck.

                    Har inte kista en utsågning till ett käftlås men det som satt där kanske har varit gjort som resonären Höse säger 1900-talets början.

                    Kistan är kanske gjord i sydamerika i nutid, det vet ni säket att dom gjort mycket gamla ting där i nutid.

                    Får ta en titt på bild av kistan så jag friskar upp minnet.

                    Nu har jag kollat och handtaget är typiskt 1700-talet så nu får ni bolla med mina antagande hur ni vill för jag kommer inte längre.
                    Käftlåset har tycligen varit rätt vackert eftersom det har varit synligt rätt mycket utifrån.

                    Hehe kom inte här och spela för mycket Allan när den stora elefanten dansar, man är kanske ömfotad? Kan kosta på mig att vara lite rolig eller hur, det är alltid kul.

                    Så karvsnitt blev omodernt på 1700-talet men det struntar jag höaktningsfullt eftersom vem tusan säger att alla följer vad som är modernt, se bara på mig, har nog aldrig i mitt liv köpt något modernt för att det just är modernt.

                    På tal om käftlås så köpte jag en lille kass för länge sedan med just dessa lås. Dom roligaste är nog sådan som har varit till kyskhetsbälte fär dom kan vara lite extra påkostade med ädla stenar.
                    Last edited by Rockwell; 2021-02-25, 19:38.

                    Comment


                    • #11
                      Jag ser mig väl inte som någon stor elefant, och nog kan jag tänka mig att den kan vara gjord även efter 1700. Nu menar jag väl ändå att typen hör till 1600-talet.

                      Om man vill få till vettigt meningsutbyte som leder till att man lär sig något så brukar det vara bättre om man är rädd om motpartens tår.

                      Det kunde ju vara roligt att försöka se om det finns närmare daterade exempel att jämföra med. Tyvärr har jag väl inte så mycket tid nu för tiden.

                      Comment


                      • #12
                        Den kan vara både det ena och det andra i fråga om ålder, slitaget är inte så imponerande om man skall se det kontra hög ålder.
                        Men vad gör det eftersom det endast är en del antagande från vår sida.
                        Beslagen är inte i paritet med snittet kan jag tycka så vad skall man tro?
                        Kontentan blir 1700-talet från min sida. Skall vi säga 1798 eftersom den inte är gjord av ek, har iofs inte kollat bliden noga när det gäller träslaget men det få gå ändå eftersom jag inte är så åldersfixerad.
                        Går mest på min känsla som tur är så behöver jag inte vara så beläst. Det har varit roligare att kolla läget "in natura" utan att läsa så mycket.

                        Comment


                        • #13
                          Min erfarenhet är att slitaget oftast är dålig måttstock. Visst, ett naturligt slitage kan kräva minst 50 eller 100 år men bortsett från det - ibland har förmål varot i brul dagligdags, ibland mycket sällan under sina långa liv - ibland har de använts flitigt under en kort tid för att därefter stå undanställda. Föremål som hamnat på museum redan på 1800-talet är ju ofta väldigt välbevarade.

                          Känsla är bra, men ibland behöver man ifrågasätta sina känslor, för ibland råkar de leda en helt fel. Ofta bygger de på saker, skrin man sett i sin ungdom, vad någon äldre för länge sedan sagt. Det kan dock ha varit ett felaktigt antagande från grunden och då hamnar "känslan" fel. Vi kan säga 1798 om vi vill, och vi kommer nog inte någonsin att kunna säga vem som tillverkat den och när. Men det vore nog inte omöjligt att ringa in ett område och en tid när just den här modellen var populär om man fick ägna sig åt ingående studier. Jag skulle gärna göra ett försök, tyvärr räcker inte tiden. Kanske får vi chans att återkomma till skrinet.

                          Om jag nu ändå skall gå på känsla hamnar nog min 1710 -+ 40 år.

                          Comment


                          • #14
                            Känslan är rätt så bra ändå.
                            Jag har haft ett skrin i ek som från början haft skjutlock men fått lock med gångjärn. handtaget på detta lock hade flugit från ena sidan till den andra så det hade grävt sig ner rätt mycket i eken. Dessutom hade skrinet färg kvar lika stor plätt som en femkrona. Ingen dekor men en extra fin zinkning.

                            Comment


                            • #15
                              Jag säger väl ja och nej.

                              Är du handlare så visst, om sakerna är "bra" gjorda går ju oftast att avgöra med känsla. Jag menar dock att det inte alltid alls ringar in ålder. Om du identisk med de användare som varit här tidigare har vi ju pratat om ämnet förrut.

                              Sedan vet jag ju att utan känsla kör du helt fast - som jag och fornminnesinventering: "Här har någon grävt ett hål för över 100 år sedan. Varför? Någon har tidigare grävt ett dike på samma plats. Vad är det?" Börjar du stirra förycket på sådant kommer du ingenstans.

                              Comment

                              Working...
                              X