Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Träkista..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Min känsla är diffus men den säger åt 1500-talet och härifrån. Inget exotiska träslag, men kanske? Känns ungerfär som om man kan tala svenska med den.
    Last edited by Rockwell; 2021-03-14, 12:13.

    Comment


    • #32
      Nu vet jag inte om du skämtar igen.

      Vet du något om skålen, varfrån den kommer? Vill man datera skålar är ju vanligen enkelt bästa metoden. Det mesta som finns därute är vanligen inte jättegammalt. Har bekantas familjer där man brukade träskålar och diskar fram till 1920-talet. De flesta var då inte så gamla, ungefär 40 år, det är ju vad de håller för dagligt bruk.

      Sedan finns ju förmål som är äldre, ölgåsar har ju bara tagits fram vid högtidliga tillfällen. Träföremål från 1500-talet är sällsynta. Det finns ju några bevarade, främst högtidsföremål, och en del fynd från arkeologiska sammanhang. Känner inte till något som liknar den här, varken dekor eller form. Metallagningen med veckad plåt liknar bara sådant jag sett på nyare föremål.

      Upplever nog också att järnlagningar generellt sett mestadel är ganska sena, även om de i sig inte daterar föremålet.

      Jag kan inte all världens träkulturer men tror den här hör hemma långt bortifrån.

      Comment


      • #33
        Jag vet ingenting om skålen. blir lite besviken eftersom du dilla om lagningarnas ålder, vi vet inte hur låg tid det tog innan den behövde lagas.
        man kan inte påstå att det är en skål som gör sig själv eftersom den är väldigt tunn i godset.
        Dom var i regel lite extra på 1500talet efter det blev allt lite enklare.
        Givetvis så kan skålen vara betydligt nyare men...att du inte har sett något i den vägen borde få dig att "är den för gammal"? Nu kan jag inte studera skålen men tänker jag efter så kanske den var gjord i björk, diffus känsla!
        Ok den kanske kommer från Sibirien.
        Min 1500-tals känsla är svår att sudda bort.

        Har du sett många skålar som är sådär 6mm i godset och storleksmässigt så dom blir en hjälm på ett normaltstort vikinga skalle.

        Skall bli kul att fördjupa sig i dess träslag, den kommer inte från Masakar. Sibirien ligger bra till där är väl inte så mycket trägnagare. Skålen har dom kanske haft herremanens urin i med rätt mycket kvar av den åtråvärda flugsvampen så ännu en "kull " kunde bli på lyran.
        Last edited by Rockwell; 2021-03-15, 15:35.

        Comment


        • #34
          Ok, du har varit inne på det i tidigare gestalter, men jag menar att du har fel.

          Visst, det finns en poäng att föremål var mer välarbetade förr. Det har att göra med att exempelvis för en skjorta skulle linet sås, skördas rötas, bråkas, häcklas, kardas, spinnas, vävas och skjortan slutligen sys. En ny skjorta hade man råd med endast få gånger under livet. Följaktligen såg man givetvis till att lägga ned arbete på att få den välgjord. Personer på landsbygden som hade att skära sina träkärl var dessutom vana att arbeta med kniven för att tillverka föremål dagligdags.

          Inkomstskillnaderna var dessutom större och arbetskraften billig, och det var den tydlig statusmarkör att ha föremål som det syntes att det arbetats 1000 timmar med snarare än vissa märken eller fabrikat som idag.

          Men, det fanns klåpare även på 1500-talet och man lade inte ned tid allt, dessutom är det ju så att det snarare är andra delar av världen där industrialismen inte slagit igenom som det fungerat så in i modern tid.

          Comment


          • #35
            Att vara säker på att jag har fel tycker jag är fel. Har du gått igenom gissningar på dom stor muserala samlingarna utanför Sverige, där kan man få en hum om hur god känsla man har för åldern på saker och ting. Först gissar man sen kollar man läget.
            Den kan också vara från en avkrok i Norge, du vet en sådan där dom levde på endast bark och fisk. Tusan vet om dom hade någon svarv där för den är nog svarvad.

            Comment


            • #36
              Jag lämnar öppet för att den teoretiskt sett kan den vara från någon avkrok i Norge som utvecklat en egen stil. Menar nog att oddsen talar mot det.

              Hade jag haft tid hade jag kunnat gå igenom de stora museala samlingarna utanför Sverige, då hade jag kanske hittat något liknande. Nu får jag gissa. Vi får väl se om svaret dyker upp.

              Comment


              • #37
                Får glömma skålen, nu stundar nya djärva mål.

                Comment

                Working...
                X