Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Träkista..

Träkista..

Någon som vet mer om denna kista?

Namn:  B-1.jpg
Visningar: 384
Storlek:  66,9 KB

Namn:  B-2.jpg
Visningar: 399
Storlek:  54,0 KB

Namn:  B-3.jpg
Visningar: 394
Storlek:  41,8 KB

Namn:  B-4.jpg
Visningar: 369
Storlek:  51,2 KB

Namn:  B-5.jpg
Visningar: 287
Storlek:  57,5 KB

Namn:  B-6.jpg
Visningar: 321
Storlek:  47,0 KB

Namn:  B-7.jpg
Visningar: 308
Storlek:  47,3 KB

Namn:  B-8.jpg
Visningar: 293
Storlek:  63,8 KB

Citat Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
    Tack så mycket för väldigt snabbt svar..

karvesnit
    mit bud er første fjerdedel af 1900

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Nej, jag tror onekligen det är gammalt, ett sådant som man kopierade i början av 1900-talet. Skulle nog säga att det är 1600-tal. Nu har man ju just i Västergötland gjort liknande karvsnitt ganska länge men tycker fortfarande att den här ser tidig ut. Vi har haft en hårdare renoverad med tidigare på PES http://precisensan.com/antikforum/sh...Skr%C3%A5kista

Citat Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
    karvesnit
    mit bud er første fjerdedel af 1900
    Tack för svar.

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Nej, jag tror onekligen det är gammalt, ett sådant som man kopierade i början av 1900-talet. Skulle nog säga att det är 1600-tal. Nu har man ju just i Västergötland gjort liknande karvsnitt ganska länge men tycker fortfarande att den här ser tidig ut. Vi har haft en hårdare renoverad med tidigare på PES http://precisensan.com/antikforum/sh...Skr%C3%A5kista
    Tack för svar.

Rätt typiska inslag från 1700-talet.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Rockwell, du får gärna utveckla. Typiskt 1700-tal är det långtifrån. Karvsnitt blev omodernt på 1700-talet. Sedan fanns det kvar på sina håll, bland annat i Östergötland. Jag tycker dock inte den här ser "bonnig" ut. Tycker beslagen på locket inte ser så gamla ut, men de kan ju bara bytta någon gång. Handtaget på locket ser gammalt ut. Men, foton är ju alltid svårt.

Det var som tusan kan jag ha tagit fel? Uppfinnaren av karvsnitt sitter på sig gump just på 1600-talet kanske?
    Det enda jag är helt säker på är att Hose är helt ute reser kanske till Vebäck.

Har inte kista en utsågning till ett käftlås men det som satt där kanske har varit gjort som resonären Höse säger 1900-talets början.

Kistan är kanske gjord i sydamerika i nutid, det vet ni säket att dom gjort mycket gamla ting där i nutid.

Får ta en titt på bild av kistan så jag friskar upp minnet.

Nu har jag kollat och handtaget är typiskt 1700-talet så nu får ni bolla med mina antagande hur ni vill för jag kommer inte längre.
    Käftlåset har tycligen varit rätt vackert eftersom det har varit synligt rätt mycket utifrån.

Hehe kom inte här och spela för mycket Allan när den stora elefanten dansar, man är kanske ömfotad? Kan kosta på mig att vara lite rolig eller hur, det är alltid kul.

Så karvsnitt blev omodernt på 1700-talet men det struntar jag höaktningsfullt eftersom vem tusan säger att alla följer vad som är modernt, se bara på mig, har nog aldrig i mitt liv köpt något modernt för att det just är modernt.

På tal om käftlås så köpte jag en lille kass för länge sedan med just dessa lås. Dom roligaste är nog sådan som har varit till kyskhetsbälte fär dom kan vara lite extra påkostade med ädla stenar.
    Senast redigerat av Rockwell den 2021-02-25 klockan 18:38.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •