Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gamla och ungefärligt värde på dessa två karmstolarna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur gamla och ungefärligt värde på dessa två karmstolarna?

    Två likadana karmstolar.
    Jag undrar hur gamla dom är och vad dom kan vara värda?
    Undertill är det ett tyg som täcker hela undersidan, så jag ser ej riktigt hur de ser ut därunder.

    Bildtagg är en gratis bilduppladdningstjänst där du kan ladda upp och dela dina bilder på bland annat forum, sociala medier. Ingen registrering krävs. Välkommen!

    Bildtagg är en gratis bilduppladdningstjänst där du kan ladda upp och dela dina bilder på bland annat forum, sociala medier. Ingen registrering krävs. Välkommen!

    Bildtagg är en gratis bilduppladdningstjänst där du kan ladda upp och dela dina bilder på bland annat forum, sociala medier. Ingen registrering krävs. Välkommen!

    Bildtagg är en gratis bilduppladdningstjänst där du kan ladda upp och dela dina bilder på bland annat forum, sociala medier. Ingen registrering krävs. Välkommen!

    Bildtagg är en gratis bilduppladdningstjänst där du kan ladda upp och dela dina bilder på bland annat forum, sociala medier. Ingen registrering krävs. Välkommen!

  • #2
    KARMSTOL rokoko-stil 1900-tal 1500:- paret

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
      KARMSTOL rokoko-stil 1900-tal 1500:- paret
      Vad är tecken på att en karmstol är från 1900-tal 1800-tal respektive 1700-tal?

      Comment


      • #4
        Varför jag säger 1900-tal är för att övre delen av ryggbrickan är infäst diagonalt skulle ha varit vågrätt eller lodrät på en gammal stol, avslutet på benen är inte ner slitet, målningen på stolen är gjord för att se gammal ut med sina prickar och lasyr. och skärningen är enkel, sen skiljer det på om delarna är maskinsågade eller handsågade
        Last edited by nobe; 2019-10-05, 20:44.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
          Varför jag säger 1900-tal är för att övre delen av ryggbrickan är infäst diagonalt skulle ha varit vågrätt på en gammal stol, avslutet på benen är inte ner slitet, målningen på stolen är gjord för att se gammal ut med sina prickar och lasyr. och skärningen är enkel, sen skiljer det på om delarna är maskinsågade eller handsågade
          Då begriper jag allt, utom vad är "enkel skärning"? Finns det dubbel skärning? Jag antar hur delarna maskinsågats som i fallet?

          Comment


          • #6
            Jag menar att kvaliten på skärningen inte har den kvalite som stolen skulle ha om den var gjord på 1700-talet tidigt 1800-tal utan enklare, Titta på skärningarna vid karmen och jämför på en 1700-tals stol, här har du enbart konturerna skurna. och om man kunnat se undersidan på stolen så skulle man se om det har använts handsåg eller bandsåg.
            Last edited by nobe; 2019-10-05, 20:47.

            Comment


            • #7
              Ett pluss är ju att man kan använda den och inte behöver vara rädd att förstöra den

              Comment


              • #8
                Hittade den här som ska vara 1700-tal, se på skärningarna vid karmen och förslitningarna på fötterna den skulle ha sett lika dan som dina när den var ny.
                Auctionet har nätauktioner med inredning, design, konst och vardagsantikviteter. Vi samlar Europas auktionshus. Bjud på auktion idag.

                Comment

                Working...
                X