Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det här ett sorgearmband och kan någon hjälpa med stämplarna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Är det här ett sorgearmband och kan någon hjälpa med stämplarna?

    Hej fick tag på detta armband, min tanke var att det är ett sorgearmband där man kan lägga ex en hårlock i gömmorna. Eller vad tror ni? Sedan skulle jag jättegärna vilja ha hjälp med stämplarna om ni har möjlighet med tips/idéer. Det är tre stämplar, två på ena sidan låset och sedan en på den andra sidan. Är det svenskt eller är vad tror ni? Jag tyckte ett tag att bokstäverna/stämplarna såg nästan hebreiska ut.. Hur som helst önskar jag er en riktigt trevlig kväll och helg/mvh Eric
    Bifogade filer

  • #2
    Lite svårt med så suddiga stämpelbilder. Men, så mycket kan med säkerthet sägas, att långt ifrån Sverige och långt söderut. Skulle våga påstå Egypten efter 1940, men men ...?
    (inga garantier ges...:-))

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
      Lite svårt med så suddiga stämpelbilder. Men, så mycket kan med säkerthet sägas, att långt ifrån Sverige och långt söderut. Skulle våga påstå Egypten efter 1940, men men ...?
      (inga garantier ges...:-))
      Hej Qrt.S - det var jättesvårt att få en bra bild, sorry och det blev ju inte lättare av att stämplarna i sig var vaga. Men ett jättetack för tipset om "söderut" ska googla lite med andra sökord tack vare det. Trevlig helg och återigen tack!!/Eric

      Comment


      • #4
        normalt sidder de 3 stempler sammen. Efter hinanden.
        Ingen tvivl de skal være eller ligne egyptiske stempler.
        Om de ligner - eller om de rent faktisk er egyptiske stempler, er svært at sige.
        Ved at sætte stemplere hevr for sig - kan man opnå et af disse to. Om det er sølv eller kun for at ligne sølv kan ikke afgøres med de utydelige billeder.

        Min umiddelbar etro er at stemplerne er sat for at ligne sølv, men jeg er ikke sikker.
        Har selv et armbånd fra Tunesien med stempel, som er sat for at man skal tro det er sølv.
        Men nordafrika kan du godt stole på.

        Sikkert ikke til en hårlol, men et afskrift fra Koranen.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
          normalt sidder de 3 stempler sammen. Efter hinanden.
          Ingen tvivl de skal være eller ligne egyptiske stempler.
          Om de ligner - eller om de rent faktisk er egyptiske stempler, er svært at sige.
          Ved at sætte stemplere hevr for sig - kan man opnå et af disse to. Om det er sølv eller kun for at ligne sølv kan ikke afgøres med de utydelige billeder.

          Min umiddelbar etro er at stemplerne er sat for at ligne sølv, men jeg er ikke sikker.
          Har selv et armbånd fra Tunesien med stempel, som er sat for at man skal tro det er sølv.
          Men nordafrika kan du godt stole på.

          Sikkert ikke til en hårlol, men et afskrift fra Koranen.
          Jättesnällt med all info, då förstår jag även "boxarnas" innebörd. Sökte på google och det fanns några liknande från just Egypten som var i samma stil. Trevlig kväll och tack återigen/mvh Eric

          Comment


          • #6
            Det finns sk "giftringar" från Orienten, som har sådana där små behållare. Det påstås att kvinnor som serverade, obemärkt kunde öppna behållaren och strö gift i tilltänkta offers mat och dryck. Kanske är ditt armband en variant på det

            Comment

            Working...
            X