Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bruno Mathssons Karin-look-alike?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Bruno Mathssons Karin-look-alike?

    Hej alla kunniga, sambon har fått en fåtölj av okänt ursprung. Den påminner visserligen om Bruno Mathssons "Karin" men vissa delar, t.ex. stången som förenar de främre benen ser inte ut att överensstämma med de "Karin"-bilder vi ser på nätet. Är det här någon äldre "Ikea-kopia" eller liknande? Tacksam för all input.
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Dreamfield Visa inlägg
    Hej alla kunniga, sambon har fått en fåtölj av okänt ursprung. Den påminner visserligen om Bruno Mathssons "Karin" men vissa delar, t.ex. stången som förenar de främre benen ser inte ut att överensstämma med de "Karin"-bilder vi ser på nätet. Är det här någon äldre "Ikea-kopia" eller liknande? Tacksam för all input.
    Hallå Dreamer,
    Fältet är stort för bra design och det enda man vet är att kopiorna är legio. Men vad spelar det för roll för ögat. Den ena kostar kanske 20 000 och den andra blott 2 000:-.
    Kunnig på 1900-tal är jag inte men har för mig att Mattsons skapelse hade hjul och IKEAs släde att åka på. Med
    plastbromar.

    Ursprunget klipper en yngre PES:are men vill bara få lite fart på tråden och säga grattis till fint stilleben och
    bra bild. Känslan är viktigast.
    So long...

    Comment


    • #3
      Det finns några liknande. Jag tror att just denna är från Lindlöfs i Lammhult och är en av de fåtöljer som var uppe i opinionsnämnden på 70-talet, just p.g.a. sin likhet med Mathsons Karin.
      Här kan du ladda ner studien "Inspiration eller intrång - En studie av skyddsomfånget inom möbelindustrin" som pdf, Karin-kopiorna nämns på sidan 35:
      http://www.diva-portal.org/smash/get...bacmTEctH5KHIO

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå Dreamer,
        Fältet är stort för bra design och det enda man vet är att kopiorna är legio. Men vad spelar det för roll för ögat. Den ena kostar kanske 20 000 och den andra blott 2 000:-.
        Kunnig på 1900-tal är jag inte men har för mig att Mattsons skapelse hade hjul och IKEAs släde att åka på. Med
        plastbromar.

        Ursprunget klipper en yngre PES:are men vill bara få lite fart på tråden och säga grattis till fint stilleben och
        bra bild. Känslan är viktigast.
        So long...
        Hallå Kim. Helt enig med dig i att båda är ungefär lika trevliga. Bakgrunden är att den förmodligen inte får plats i vardagsrummet, så inför en ev. försäljning ville vi få med korrekt info i annonsen. Det verkar som att Wanja hittat rätt spår i mysteriet. Tack också för orden om fotot. Det är ett stort intresse, kul att du la märke till det : )

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Wanja Visa inlägg
          Det finns några liknande. Jag tror att just denna är från Lindlöfs i Lammhult och är en av de fåtöljer som var uppe i opinionsnämnden på 70-talet, just p.g.a. sin likhet med Mathsons Karin.
          Här kan du ladda ner studien "Inspiration eller intrång - En studie av skyddsomfånget inom möbelindustrin" som pdf, Karin-kopiorna nämns på sidan 35:
          http://www.diva-portal.org/smash/get...bacmTEctH5KHIO
          Det verkar helt rätt. Tack Wanja för att du löste gåtan åt oss.

          Comment

          Working...
          X