Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sigillstamp Lacksigill

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sigillstamp Lacksigill

    Jag hittade en hel del sigill liggande det konstiga är att jag samlar inte medvetet på dom utan dom har antagligt smugits sig med från olika loppisar genom åren och blivit en samling
    Bifogade filer

  • #2
    Trevlig samling nobe! Den tar ju inte så stor plats.
    Det lackar mot jul men det har inte med lack att göra! https://www.sprakinstitutet.fi/sv/ak...jul.22270.news
    Efter min far fick jag ärva ett sigill med glashandtag men det passar bättre för min fru. Och så det anonyma som kanske kan komma till pass om en månad.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Ja stämplar tar inte så mycket plats: Jag fick en stämpel med min fars hela signatur men den har kommit bort och jag hoppas att den kommer tillrätta. Jag lämnade in en ograverad stämpel för att gravera in min signatur, när jag skulle hämta ut den så var den felgraverad. Om jag hade stämplat med den så skulle det bli spegelvänt.

      Comment


      • #4
        Ja, då är det inte bara jag som letar efter sigill. I min ungdom som vikarierande poststationsföreståndare fick man ett sigill av Kungliga Postverket för att kunna lacka värdeförsändelser eller värdesäckar med två snörändar mot en träbricka. Jag minns att man fick akta fingrarna och inte heller sätta eld på allt. Jag skulle alltså ha LM men det blev fel så jag fick JM. Följden blev att jag fick behålla båda men just nu hittar jag dem inte... PS Det retar mig fortfarande att staten inte bestod med tändstickor utan det fick man köpa för egna pengar.... DS
        Last edited by Lars M; 2020-11-29, 16:46.

        Comment


        • #5
          Ett sigill från min farfar med FM och gjort i metall ev silver med en oläslig stämpel. Och så ett vanligt med träskaft NEN för Nils Ebbe Nordvall som var ingift morbror till min mamma. Hans syster Elin Nordvall hade ett sigill med en gripklo runt ett klot och givetvis med EN.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Svetten lackar inte - det är -6° ute och inomhus kan man lacka med "Finest Bank of England" och i påsen jag köpte låg också ett "sigill" på ett träskaft - 50 öre från 1973 som ju var sista året "Gurra V pinne" levde. https://sv.rilpedia.org/wiki/Gustaf_VI_Adolf
            Och så en bild på Postverkets felleverans - JM. Men det har sonen Johan fått!
            Bifogade filer
            Last edited by Anna-Carin; 2022-12-11, 15:31. Anledning: länken hade blivit dubbel...

            Comment

            Working...
            X