Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Te- och kaffekoppar med porfyrvasen från Rosendals slott

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Te- och kaffekoppar med porfyrvasen från Rosendals slott

    Jag har ärvt dssa koppar från min farmor (född 1899). Först letade jag på nätet utan resultat och sen skickade jag bilder till Bukowskis, men ingen vet vad det är för dekor. I mitten på fatet och i botten av koppen är det alltså porfyrvasen från Rosendals slott som är avbildad, annars vet jag inget.

    Tacksam för hjälp!

    Click image for larger version

Name:	20190825_160730.jpg
Views:	1
Size:	55,0 KB
ID:	692808

    Click image for larger version

Name:	20190826_082021.jpg
Views:	1
Size:	63,9 KB
ID:	692809

    Click image for larger version

Name:	20190826_081957.jpg
Views:	1
Size:	43,1 KB
ID:	692810

  • #3
    Jovisst är det motiv ur planschverket Ett År i Sverige. Just den här koppen finns inte med i tråden (så det vore roligt om Maria eller annan la in Jempas trevliga bidrag) i landets mest dokumenterande och diskuterande tråd om servisen.
    Då jag/vi saknar info om material är det svårt att gissa på åldern (flintgods eller porslin?), men nog luktar det tidigt 1900.tal. Urnan återfinns i flera dekorer från R:strand.
    Dessvärre är kaffe och teserviser från fabriken dåligt dokumenterade, inte ens modellbokstaven "M" kan jag finna.
    Tack för kaffet, använd ofta och handdiska
    So long
    Kim
    PS, Svagt av B:s att gå bet men vi har ju Nobe.

    Comment


    • #4
      Tack för info!

      Hur ser man skillnad på flintgods och porslin?

      Kan den ha betinga något pengavärde av rang?

      Comment


      • #5
        Hallå,
        Nja, det det där kan andra bättre än jag, Men flintgods är en porös massa, ofta lite tjockare, gulfärgad och känns
        hemmagjord medan porslin oftast ät tunnare, glansigare, vitare och lättare. Nu finns det material mellan flintgods och porslin, men jag gissar flintgods för dina.
        Om värdet kan jag bara säga att om du har sex koppar skulle jag bjuda upp till 500:- (om jag vore 20 år yngre), en udda kanske en femtiolapp.
        So long
        Kim

        Comment

        Working...
        X