Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åseda vas men var kommer Conrad in?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Åseda vas men var kommer Conrad in?

    Hej,
    Är det någon som har koll på Conrad Åseda Sweden etikett?
    Är det något samägt av Sölve Conradsson? Eller vad?
    Det är en hög och trevlig vas med gula slingor i samt den har en slipad, polerad puntel.
    Hoppas någon har koll på detta.
    Med vänlig hälsning,
    Jonas
    Bifogade filer

  • #2
    Tror att etiketten har med Elving Conradsson, Smålands siste brukspatron, att göra.

    Comment


    • #4
      Hej och tack båda för informationen.
      Då kan man ju undra om det fanns ett bolag i Åseda som hette Conrad en kort tid eller om etiketten avser en serie som heter Conrad från Åseda eller om det är någon attribut till Elving Conradsson från Åseda glasbruk?
      Med vänlig hälsning,
      Jonas

      Comment


      • #5
        Serien "Conrad" från Åseda glasbruk är den som nobe länkade till.
        Din vas ingår inte i denna serie.
        Last edited by Eskil; 2019-10-07, 23:02.

        Comment


        • #6
          Conrad åseda

          Hejsan.

          En gång för flera år sedan skrev jag felaktigt att Sölve Conradsson var den som flyttade från Åseda till Sölvehyttan. Rätt person var ju Elving Conradsson som efter det att han slutade vid Åseda gjorde en nystart med Sölvehyttan glasbruk. Då det inte var så där vanligt med copyright för det svenska glaset "följde modeller" med och med små förändringar blev de liktydigt med det nya bruket.
          Vad gäller det Conrad som är på din etikett har jag inga som helst hänvisningar till att den hör till Åseda glasbruk. Men, jag är nyfiken så jag skall försöka hitta igen något om den.

          Comment


          • #7
            Ursprungligen postat av mammacala Visa inlägg
            Hejsan.

            En gång för flera år sedan skrev jag felaktigt att Sölve Conradsson var den som flyttade från Åseda till Sölvehyttan. Rätt person var ju Elving Conradsson som efter det att han slutade vid Åseda gjorde en nystart med Sölvehyttan glasbruk. Då det inte var så där vanligt med copyright för det svenska glaset "följde modeller" med och med små förändringar blev de liktydigt med det nya bruket.
            Vad gäller det Conrad som är på din etikett har jag inga som helst hänvisningar till att den hör till Åseda glasbruk. Men, jag är nyfiken så jag skall försöka hitta igen något om den.
            Hej,
            Tack för svar.
            Vet att du är hängiven Åseda så jag hoppas du hittar någon referens.
            Med vänlig hälsning,
            Jonas

            Comment


            • #8
              .

              mammacala, är det här något du känner till?


              Jag har hittat ett föremål med etikett Conrads Eneryda

              Köp och sälj Svenska signerade konstglas - övriga enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats



              Jag har även hittat följande två referenser:



              Torsten Mattsson blev huvudägare till glasbruket 1972 efter att Arnold Karlsson avlidit. Glasbruket blev senare ett dotterbolag till Mattssons företag Eneryda Träförädling. Glasbruket gick i konkurs 1982 men köptes av hyttmästaren Elving Conradsson och Bengt Erlandsson. Glasbruket hade en tid namnet Conrads Glashytta. Bruket fick senare nya ägare.


              Use a smartphone or GPS device to navigate to the provided coordinates. Look for a micro hidden container. When you find it, write your name and date in the logbook. If you take something from the container, leave something in exchange. The terrain is 1.5 and difficulty is 1 (out of 5).

              Under åren som följde bytte Glasbruket namnet till Conrads Glashytta, för att senare åter ta namnet Eneryda Glasbruk,


              här kommer bild på etiketten.
              Bifogade filer

              Comment


              • #9
                Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
                Tror att etiketten har med Elving Conradsson, Smålands siste brukspatron, att göra.
                Ja, Elving Conradsson (eller Konradsson) var under en period ägare till, eller åtminstone delägare i, även Åseda glasbruk.

                Comment


                • #10
                  Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  .

                  mammacala, är det här något du känner till?


                  Jag har hittat ett föremål med etikett Conrads Eneryda

                  Köp och sälj Svenska signerade konstglas - övriga enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats



                  Jag har även hittat följande två referenser:



                  Torsten Mattsson blev huvudägare till glasbruket 1972 efter att Arnold Karlsson avlidit. Glasbruket blev senare ett dotterbolag till Mattssons företag Eneryda Träförädling. Glasbruket gick i konkurs 1982 men köptes av hyttmästaren Elving Conradsson och Bengt Erlandsson. Glasbruket hade en tid namnet Conrads Glashytta. Bruket fick senare nya ägare.


                  Use a smartphone or GPS device to navigate to the provided coordinates. Look for a micro hidden container. When you find it, write your name and date in the logbook. If you take something from the container, leave something in exchange. The terrain is 1.5 and difficulty is 1 (out of 5).

                  Under åren som följde bytte Glasbruket namnet till Conrads Glashytta, för att senare åter ta namnet Eneryda Glasbruk,


                  här kommer bild på etiketten.
                  Tack så mycket, det här är till stor hjälp framöver.
                  Mammacala

                  Comment

                  Working...
                  X