Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koskälla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Koskälla

    Jag ska ha två koskällor som minne från gården jag växte upp på. Tyvärr hittar jag bara en just nu, men den andra lär komma fram vad det lider.
    Click image for larger version

Name:	20190907_104702.jpg
Views:	1
Size:	38,0 KB
ID:	692786

    Tyvärr saknas själva tappen som ska slå. Men det hände ibland att den försvann. Då tog man en spik eller ett snöre med en mutter istället:
    Click image for larger version

Name:	20190907_104743.jpg
Views:	1
Size:	67,6 KB
ID:	692787

  • #2
    Är det inte en hästpingla? Kan ju alltid ha nedgraderats till koskälla med tiden. Koskällor brukar ju vara enklare. Har en koskälla efter morfars föräldrar, i plåt men med tunn mässinghydrering, vill minnas att vi hade en tråd om koskällor här för länge sedan och att jag visade den då. Annars kan jag nog plocka fram den igen, jobbar dock till i morgon.

    Comment


    • #3
      http://precisensan.com/antikforum/sh...ht=Kosk%E4llor

      Här är den fina tråden om koskällor.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Är det inte en hästpingla? Kan ju alltid ha nedgraderats till koskälla med tiden. Koskällor brukar ju vara enklare. Har en koskälla efter morfars föräldrar, i plåt men med tunn mässinghydrering, vill minnas att vi hade en tråd om koskällor här för länge sedan och att jag visade den då. Annars kan jag nog plocka fram den igen, jobbar dock till i morgon.
        Där har du nog helt rätt, hästar var ju oerhört viktiga på gårdarna förr. Jag vet exempelvis vad min morfars första egna häst hette och att det var en Ardenner.
        Så att det stämmer nog bra, den har säkert varit till Häst fram tills traktorerna tog över och hästens plats i ladugården behövdes till utökat nöt bestånd.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
          http://precisensan.com/antikforum/sh...ht=Kosk%E4llor
          Här är den fina tråden om koskällor.
          Tyckte väl att det är konstigt att det inte finns en tråd för "skällor".
          -Men då finns det alltså redan en, tack.

          Comment


          • #6
            Fataburen (Nordiska museets tidskrift) häfte 1, 1914 har en artikel om koskällor. Tror de finns upplagda på runeberg numera, skall se när jag kommer till en dator om jag kan lägga in en länk.

            Comment


            • #7
              FBQ,
              Bra hänvisning, jag lägger in länken: Koskällor i Fataburen 1914 (länk för att bläddra vidare finns nedanför den scannade sidan).
              Last edited by Anna-Carin; 2019-09-09, 12:42.

              Comment

              Working...
              X