Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svenska postorderkataloger:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Svenska postorderkataloger:

    Svenska postorderföretag:
    Troligtvis så har postorderföretagen haft en avgörande del i den Svenska industrialiseringen som började ske i slutet av 1800-talet men framför allt början av 1900-talet.
    Postorderföretagen skapade nämligen nya värderingar och ett behov av föremål som man tidigare levt utan. Många saker som underlättade vardagen men även mängder av ganska onödiga lyx saker.
    Så att postorderföretagen bidrog både till att industrierna fick tag på billig arbetskraft :
    -många svenskar levde nämligen som "statare" med ettåriga kontrakt på större gårdar där dom mot arbete fick mat på bordet och tak över huvudet istället för pengar.
    Tackvare Industrialiseringen lyckades man komma ifrån denna klass och istället bildades andra klasser (vi kan säkert diskutera länge vilken klassindelning som är bäst)..

    Nu har ni bakgrunden till att jag anser att en tråd om just postorder kataloger hör en naturlig plats här på precis en sån (PES).

    Jag hoppas att tråden blir intressant och att den byggs på allt efter tiden går..
    Last edited by H-Å.W; 2019-08-29, 21:46.

  • #2
    John Fröberg i Finspång

    Det första Svenska postorder företaget som grundades var John Fröberg i Finspång 1879. Enligt uppgift skall han praktiskt taget ha kopierat ett Tyskt koncept.
    Till en början var det mesta som såldes importerade saker men allt efter som tiden gick så började liknande saker tillvetrkas i Sverige och efter som att arbetskostnaderna var låga i den svenska industrin och transport priserna blev lägre så byttes sakerna ut mot svensktilkverkade.
    Precis som de Tyska postorder företagen så arbetade John Fröberg med agenter och grossister (så att vissa saker kunde vara identiska även om dom inte behövde vara tillverkade av samma tillverkare* eller ens på samma platser/orter).
    Några av John Fröbergs Agenter startade sedan själva Postorderföretag. Två av dessa var var Johan Petter Andersson* (J.P Åhlén) och hans farbror* Marits Erik Andersson en lite rolig historia om* dessa var att Fröberg fick lite problem med att just Andersson var ett för vanligt namn och orsakade därför förvirring. Därför tog sig Johan Petter Namnet Åhlén efter sin hembygd (Åhl) medan* Marits Erik tog sig namnet Holm. Jag kommer väldigt snart återkomma till just dessa två. Men först vill jag bara säga att John Fröberg's gamla postorderföretag faktiskt lever kvar än idag även om dom nu mer mest är kända för sin stämpeltillverkning, visitkort, skyltar och dekaler.
    Click image for larger version

Name:	20190830_072455.jpg
Views:	1
Size:	100,0 KB
ID:	571701
    -Bilden föreställer 1909 års katalog.
    Click image for larger version

Name:	20190830_073538.jpg
Views:	1
Size:	72,6 KB
ID:	571702
    -Bilden föreställer en sida ur nyss visade katalog (ursäkta mig men jag har bara begärt ut sidor med snusdosor och kaffekvarnar)..

    Comment


    • #3
      Åhlén och Holm

      1899 grundade nyss nämnda Johan Petter Åhlén och hans 8år äldre farbror Marits Erik Holm Postorder företaget Åhlén & Holm. Efter som att J.P Åhlén endast var 20år och där med för ung för att driva eget företag så fick Erik Holm skriva under alla ansökningar gällande Åhlén och Holm's.
      Dom sattsade nästintill hela sitt startkapital på en tavla av kungafamiljen som Gleerups konstförlag släppt ut i handeln. Det var den första tavlan med tre generationer Bernadotte samlade med kung Oscar II i mitten:
      Click image for larger version

Name:	20190831_235726.jpg
Views:	1
Size:	66,6 KB
ID:	571703
      -Du har säkert sett tavlan eller kanske rent av ägt den själv utan att veta att tavlan faktiskt var starten för ett stort postorderföretag. Skulle tavlan sålt dåligt skulle förmodligen inte dagens stora varuhus kedjor inte ens ha funnits (sjuk tanke kanske men när man läser om Åhléns, Domus och NK's historia så inser man att mycket faktiskt avgjordes redan här i historian). Även om många andra och betydligt senare beslut format historien kring dagens handel och företag..
      Men åter till ämnet:
      Åhlén och Holm växte genom sina låga priser och stora utbud till Sveriges genom tiderna största och starkaste postorderföretag.
      J-P Åhlén hade sett en tavla föreställande kungafamiljen. Motivet var alltså den första tavlan med tre generationer Bernadotte samlade med kung Oscar II i mitten.
      Det visade sig bli en oerhörd succé och till slut i över 100'000 exemplar. Men detta gjorde att Erik Holm fick kalla fötter då det blev väldigt stora belopp som kom in i företaget för att bara investerades i nya tavlor och andra produkter (jag läste att fördelningen var ungefär 60% nya tavlor med samma motiv och 30% nya produkter och resterande 10% gick till löner och andra kostnader kring medarbetare, jag vet tyvärr inte om siffrorna stämmer men det är så jag hört).
      Till slut valde iallafall Erik Holm att minska ner på sitt ansvar i företaget och dess ekonomi men han stannade kvar i företaget, blev tjänsteman och så småningom inköpare av främst damartiklar och sybehör. Det inarbetade namnet behölls dock.
      Tavlans Succén gjorde folk nyfikna på den första katalogen som kom ut redan ett par månader senare innehöll 272 olika artiklar. Allt från Leksaker, hygienartiklar, accessoarer, tobaksartiklar, fotoalbum, tavlor och ramar, textilvaror, dam och herrkläder, barnvagnar, köksartiklar.
      Under de kommande tio år ökade antalet skickade paket från 290 stycken första året till att 1908 vara uppe i hela 251'623 skickade paket.
      Click image for larger version

Name:	20190831_235048.jpg
Views:	1
Size:	91,7 KB
ID:	571704
      -Bilden föreställer en av de två kataloger som släpptes 1915.
      Click image for larger version

Name:	20190820_151741.jpg
Views:	1
Size:	80,5 KB
ID:	571705
      - Jag ber åter om ursäkt för att de sidor jag har att visa endast är sidor med snusdosor eller kaffekvarnar..

      1915 flyttades verksamheten från insjön till Stockholm.
      För att inte göra denna historia allt för lång så beslöt J.P. Åhlén, efter en studieresa till USA, att komplettera verksamheten med en detaljhandelskedja vilket gjorde att man 1932 öppnade sitt första tempovaruhus.
      Dessvärre dog J-P Åhlén redan 1939 var på hans son Gösta Åhlén övertog verksamheten.

      1961-1962 lades postorderföretaget ner och därmed bör ju denna del av Åhléns historia stanna där (det är ju nämligen den delen det här handlar om). Men jag hopoas att jag givit dig som läser detta mersmak och kanske kompliterar tråden med de pdf-filer och annat intressant gällande postorder företag du har eller hittar..

      Ps nu har jag även hittat fler trådar på forumet om Åhlén och Holm. Men det här är NOG den enda som tar upp katalogernas historiska värde och del i Sveriges utvecklings historia ds.
      Last edited by H-Å.W; 2019-09-01, 06:28.

      Comment


      • #4
        Ledsen att ha lite lite att bidra med. Har ju läst en del om de Åhlén och Holms tillkomst och historia men undrar vad jag har som inte H-Å W har tillgång till. Postorderföräljningen är ju intressant utifrån dess betydelse för industrialiseringen. Sedan är ju handelsbodarna de som får den första betydelsen i att tillgängliggöra industriproducerade varor på landsbygden, men av naturliga skäl hade de ju ganska litet sortiment av varor, och de blev ofta ganska dyra. Postorderföretagen kunde köpa in stora volymer och genom sin vida försäljning undgå att mätta marknaden på en ort. Många handlare blev ju också ombudsmän för postorderfirmorna för att därigenom kunna erbjuda sina kunder ett större sortiment på beställning.

        Har du koll på utvecklingen av Fröbergs sortiment? Vad jag vet var det stämplar, men även olika typer av häften och skrivhäften de mestadels sålde i början. Jag har en del sådana, de är ganska vanliga och borde ha sålts i stora mängder, har alla fall någon kubikeringstabell efter morfars far från 1890-talet och en anteckningsbok som morfars farmor har fört 1888-1895. Eftersom de är tryckta av Fröbergs är det ju lätt att veta att de är därifrån och att andra varor är svårare att veta vilken postorderfirma som sålt, men hade fått för mig att det var under inflytande av Åhlén och Holm som de sedan de kommit in på marknaden breddade sortimentet, men jag kan ha fel.

        Jag har också för mig att vykort var en av Åhlén och Holms första stora produkter, har för mig att de faktiskt startade med dem strax innan affärerna med kungatavlan.

        Kan ju i sammanhanget också nämna det andra stora postorderföretaget i Insjön, Clas Ohlson. Clas Ohlsons far arbetade ju för Åhlén och Holm och arbetspendlade till Stockholm en tid efter flytten till Stockholm 1915. Han startade med tryckeri och försäljning av handböcker av olika slag på postorder, för att sedan bredda sortimentet till att även omfatta olika typer av tekniska produkter.

        Comment


        • #5
          FBQ det är inte så lätt att svara på vad andra har tillgång till. Själv kollar jag ibland med KB (kungliga biblioteket) tråden är mest tänkt att öppna ögonen på medlemar att mycket av de ärvegods vi har hemma i våra lådor faktiskt ganska ofta kan komma just från postordekataloger.
          Dom var faktiskt lite större än vad vi idag gärna tror och läser man bara om Åhlen och Holm så får man bilden av att dom var rätt stora och exempelvis Fröbergs väldigt liten katalog med stämplar och vykort..

          Nja du har rätt i att Fröbergs postorder mestadels sattsade på stämplar och småsaker för som har eller hade med sånt att göra.
          Men Johan Fröberg gjorde en resa till tyskland 1884. Främsta syftet var förvisso att lära sig mer om tillverkningsprocessen av just stämplar då han drev stämpelfabriken.
          Men han skall även fått kontakt med fabrikörer och grossister för andra saker var på han kunde utöka sitt sortiment med en rad saker som inte var relaterade till stämplar -missminner jag mig inte finns hans namn med i exempelvis en dragspelstillverkares anteckningar (dock osäker på vad det gällde, men det ska ha varit bland flera "större" kunder). Så att den Tysklandsresan blev starten för Nordens första postorderföretag.

          Du har rätt i att i att tavlan inte var först ut hos Åhlén och Holm's men däremot så var det deras första storsatsning och försäljnings succén av den gjorde det möjligt för företaget att expandera och bli så stora som dom faktiskt blev.

          Comment


          • #6
            Aha, ok, jag tänkte mest att det var synd om tråden blev okommenterad då ämnet är intressamt. Kanske är jag lite mer intresserad av tiden innan postorderkatalogerna men hade nog kunna tänkt mig att fördjupa mig om jag hade haft mer tid över. Upplever att gamla postorderkataloger är ganska eftertraktade och svåra att komma över, dels har de ju varit slit och släng, och dels finns det ju en hel del intresse. Men på biblioteken går det ju, och en del finns ju också i nytryck.

            Comment


            • #7
              Ytterligare kanske en avvikelse från ämnet med släktreferenser, men min mormor född 1914 berättade från sin barndom att det då fanns en handkappad pojke som gick runt och sålde ur Å & H-katalogen, och att man då beställde någon småsak av honom lite som en allmosa. Det var väl knappast det som gjorde att postorderkatalogerna fick sin stora betydelse men det kanske kan vara intressant att nämna en annan av katalogernas många roller.

              Comment


              • #8
                Hasse,

                Jag uppskattar dina inlägg om postorderkataloger, men har tyvärr inte haft möjlighet att ta fram det jag har än!

                Ett tips (inte riktigt postorderkataloger, men närbesläktat) - KB tillhandahåller ca 400 digitaliserade priskuranter i vitt skilda ämnen - glas, lister, kemikalier, pappersartiklar, järnkram, osv. Här finns några få ytterligare, som har annan stavning och därför inte kommer med i utsökningen ovan.

                Från John Fröberg så har de några priskuranter samt en minnesskrift från 30-årsjubiléet 1909.

                Alla dessa går alltså att läsa online!

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Ytterligare kanske en avvikelse från ämnet med släktreferenser, men min mormor född 1914 berättade från sin barndom att det då fanns en handkappad pojke som gick runt och sålde ur Å & H-katalogen, och att man då beställde någon småsak av honom lite som en allmosa. Det var väl knappast det som gjorde att postorderkatalogerna fick sin stora betydelse men det kanske kan vara intressant att nämna en annan av katalogernas många roller.
                  Aha men risken att förstöra en tråd som denna är rätt liten. Speciellt när man kommer med skilldringar som din..

                  Min morfar föddes 1918 och berättade att den kaffekvarn skruvade ner från ödehuset som en gång i tiden tillhört hans pappas kusin men då tillhörde honom (granngården). Var köpt från Åhlén och Holm's och att det var en piga vid namn Elin som tiggt till sig den.
                  Han berättade även att man vid lanthandeln kunde beställa saker ur lite olika kataloger men att min morfars farfar istället skrev av adressen och beställde småsaker som pipor och småspeglar. Efter att varorna kom så kom även en katalog.
                  Den satt han och bläddrade i med övriga folk från gården stående bakom sig. Visade någon intresse för något i katalogen jämförde han priset med priset för en ko.
                  Men ville det sig väl så muttrade han lite och sen fick personen i fråga det den ville ha.
                  Tyvärr har jag inte funnit det aktuella motivet i någon av Åhlén och holm katalogerna som jag kollat upp. Utan misstänker att min morfar antingen blandade ihop katalogerna eller att någon del beställdes och att man sedan bytte ut någon trasig del på en befintlig kvarn.

                  Jag är också intresserad av historia, men mest hur folk levde och vad de levde på.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
                    Hasse,

                    Jag uppskattar dina inlägg om postorderkataloger, men har tyvärr inte haft möjlighet att ta fram det jag har än!

                    Ett tips (inte riktigt postorderkataloger, men närbesläktat) - KB tillhandahåller ca 400 digitaliserade priskuranter i vitt skilda ämnen - glas, lister, kemikalier, pappersartiklar, järnkram, osv. Här finns några få ytterligare, som har annan stavning och därför inte kommer med i utsökningen ovan.

                    Från John Fröberg så har de några priskuranter samt en minnesskrift från 30-årsjubiléet 1909.

                    Alla dessa går alltså att läsa online!
                    Jag får nog sätta mig vid datorn och läsa dom. Josef J. Danielssons cigarrfabrik har jag ett påbörjat arbete om så kanske kan det häftet eller boken kanske föra mig vidare, så att jag får en en gång tacka dig..

                    Det är ingen fara, ta du den tid du behöver (jag vet av erfarenhet att saker kan dra ut på tiden).
                    -Men som sagt jag ska kasta ett getöga på Danielssons Cigarr fabrik och de andra länkar du föreslagit. Kan nämligen inte öppna dim via min mobil..
                    Last edited by H-Å.W; 2019-09-05, 09:48.

                    Comment


                    • #11
                      Fint!

                      Nej, att läsa stora PDF:er i mobilen gör man helst inte...

                      Comment

                      Working...
                      X