Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tazzor -blått glas med vit kant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tack för alla era ansträngningar. Man blir ju väldigt nyfiken på ursprunget. Jag har betalt runt en tjuga styck för faten så jag har i vart fall inte blivit lurad.

    Jag letade runt hemma efter något att jämföra med och kom på att jag har två potpurriurnor i helt blått glas. De är köpta för en hundring styck och jag har utgått från att de är av nyare tillverkning. Men när jag nu tittar på dem för att jämföra med faten ser jag att de skiljer sig åt avseende både glasmassa och slitage. Den större (som tyvärr har en större lagning på foten) har tydligt slitage och glasmassan är liksom översållad av små luftblåsot (lite stjärnhimmelaktigt). Den mindre har minimalt slitage, inget puntelmärke och mycket färre luftblåsor. Det som ser ut som luftblåsor på detaljbilden är dammkorn. Dessutom ett ristat kryss i botten som jag antar betyder andra sortering.

    Vid en jämförelse är mina fat mest lika den större urnan, särskilt med glasmassans "stjärnhimmel-blåsor".
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Urnan utan puntelmärke, det har jag sett på en Hadeland (Gjövik seriens) urna. Då har man använt en tång istället för puntel för att fästa foten vid urnan. När dom började använda det kan nog någon annan svara på.
      X kan stå för andra sortering

      Comment


      • #18
        När vi diskuterar Urnor så har jag sett blå urnor, fast med fyrkantig fot annars samma formspråk som kom till Sverge när Sovjetunionen föll samman. Köptes på marknader där arbetare vid glasbruk sålde, de fick glas i stället för lön
        Last edited by nobe; 2019-08-31, 22:28.

        Comment

        Working...
        X