Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Tazzor -blått glas med vit kant

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag tycker att det är för svårt att bedöma glasmassa eller slitage på foton, har blivit lurad många gånger.

Jag vet inte riktigt vad jag skall tro, men tycker att det är väldigt underligt att det finns så många ute på marknaden, de har dessutom vanligen ganska lite slitage. Spontant ser ju massan för bra ut. Sekelskiftet 1900 vore ju en möjlighet, även om jag tycker att det borde gå att få information om att någon sådan tillverkning förekommit.

Det vore ju trevligt om vi kunde lösa gåtan en gång för alla.

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hadeland glassverk tillverkar fortfarande blått glas med vitkant och utan i gamla modeller Gjöviks serien, pottpuri urnor, saltkar och fat på fot bl.a. men de jag sett har varit märkta med Hadeland och årtal. men andrasorteringen kanske tar sig ut på marknaden
    Senast redigerat av nobe den 2019-08-30 klockan 23:49.

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hadeland gjöviks serien fat på fot
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Saltkar

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Sockerskål

Tack för alla era ansträngningar. Man blir ju väldigt nyfiken på ursprunget. Jag har betalt runt en tjuga styck för faten så jag har i vart fall inte blivit lurad.

Jag letade runt hemma efter något att jämföra med och kom på att jag har två potpurriurnor i helt blått glas. De är köpta för en hundring styck och jag har utgått från att de är av nyare tillverkning. Men när jag nu tittar på dem för att jämföra med faten ser jag att de skiljer sig åt avseende både glasmassa och slitage. Den större (som tyvärr har en större lagning på foten) har tydligt slitage och glasmassan är liksom översållad av små luftblåsot (lite stjärnhimmelaktigt). Den mindre har minimalt slitage, inget puntelmärke och mycket färre luftblåsor. Det som ser ut som luftblåsor på detaljbilden är dammkorn. Dessutom ett ristat kryss i botten som jag antar betyder andra sortering.

Vid en jämförelse är mina fat mest lika den större urnan, särskilt med glasmassans "stjärnhimmel-blåsor".

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Urnan utan puntelmärke, det har jag sett på en Hadeland (Gjövik seriens) urna. Då har man använt en tång istället för puntel för att fästa foten vid urnan. När dom började använda det kan nog någon annan svara på.
    X kan stå för andra sortering

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    När vi diskuterar Urnor så har jag sett blå urnor, fast med fyrkantig fot annars samma formspråk som kom till Sverge när Sovjetunionen föll samman. Köptes på marknader där arbetare vid glasbruk sålde, de fick glas i stället för lön
    Senast redigerat av nobe den 2019-08-31 klockan 23:28.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •