Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tennfat med svårtolkad (?) årsbokstav

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tennfat med svårtolkad (?) årsbokstav

    Hej alla,

    Jag köpte häromdagen ett litet tennfat på loppis i Helsingfors. Mest av medkänsla; fatet var buckligt och (bokstavligen) kantstött, men i alla fall värt ett bättre öde än att långsamt vittra bort i det kalla källarutrymmet. Och så var stämplarna relativt intakta och det är ju kul att försöka tyda sådana.

    Click image for larger version

Name:	20190827_190126.jpg
Views:	1
Size:	143,4 KB
ID:	692715

    Click image for larger version

Name:	20190827_190227.jpg
Views:	1
Size:	126,8 KB
ID:	692716

    Click image for larger version

Name:	20190827_190216.jpg
Views:	1
Size:	110,9 KB
ID:	692717

    Som stadsstämpeln (ett krönt N) visar är fatet tillverkat i Nyköping. Kronan är nästan bortsliten men kan ännu urskiljas. Mästarstämpeln är sliten, men av årsbokstavens siffra (3) att döma är fatet tillverkat mellan åren 1807-1830 och under dessa år fanns det bara en tenngjutare i Nyköping, Erik Wikgren. Mästaren torde med andra ord vara Wikgren.

    Men så har vi årsbokstaven och där blir det lite knepigare (åtminstone för mig). Hur jag än vänder och vrider på fatet blir jag inte kvitt min osäkerhet. Är det ett D, ett missbildat Y, kanske ett H? En versal eller en gemen? Så nu vänder jag mig till den samlade intelligentian på forumet: vad anser ni?
    Last edited by Memor; 2019-08-27, 21:29.

  • #2
    Jag skulle säga att det är ett solklart D, men det kan vara min bristande erfarenhet som talar...

    Så här tänker jag: Ett H skulle ha en öppning nertill och till höger, och ett Y en öppning upptill. Här har du istället en tydlig obruten linje som går upptill, till höger, och nertill, som på ett D eller O, och den vänstra linjen sitter såpass långt in i bokstaven att det måste vara D och inte O.

    Comment


    • #3
      Års stämplar på tenn föremål i alfabetisk ordning:
      Click image for larger version

Name:	558162.jpg
Views:	1
Size:	54,6 KB
ID:	571664

      Källa:https://www.google.com/amp/siblo.ade...-tenn-rtal.php

      Comment


      • #4
        Jag håller med Anna-Carin!

        Click image for larger version

Name:	10EC32B7-B66B-4DE2-B0BA-ED52AB98481F.jpg
Views:	1
Size:	83,6 KB
ID:	571665

        Comment


        • #5
          Tack för era synpunkter! (Och för de nyttiga tabellerna - fraktur är inte min starka sida.) Jag lutade nog också åt ett D, men ibland vill man bara ha en "second opinion".

          Comment

          Working...
          X