Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

E k a.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • E k a.....

    Keckeblå (Stomatol) med texten E K A på två sidor,
    blåst i tvådelad form. Vad kan E K A stå för, knappast
    knivtillverkaren väl ?
    Innehållet undrar man ju också över, något som bör
    skyddas från solljus kanske ?
    Bifogade filer

  • #2
    Här tror jag du har svaret prylsnubben..

    Elektrokemiska AB startades i Bengtsfors år 1895 av direktör Rudolf Lilljeqvist, Alfred Nobel och Carl Wilhelm Collander för tillverkning av klor och alkali. Företaget flyttade 1924 till Bohus och fick namnet AB Bohus kemiska industrier men företaget gick i konkurs samma år och återskapades även senare under 1924 under namnet Elektrokemiska aktiebolaget (EKA, EKA-Bohus). 1951 köptes företaget upp av Iggesunds Bruk. På 70-talet övergick företaget officiellt från namnet Elektrokemiska aktiebolaget till Eka AB. Nobel Industrier köpte upp företaget 1986 som då bytte namn till Eka Nobel. År 1994 ingick moderbolaget en fusion med holländska Akzo, moderbolaget fick namnet Akzo Nobel och Eka Nobel fick namnet - Eka Chemicals. Sitt nuvarande namn, Akzo Nobel Pulp and Performance Chemicals AB fick företaget 2013.
    Last edited by MrTompa; 2019-08-21, 22:40.

    Comment


    • #3
      Stort tack....

      ....MrTompa, det tror jag benhårt på, säkert från tiden
      i Bengtsfors. Något "finkemikaliskt" innehåll då........

      Last edited by prylsnubben; 2019-08-22, 00:28.

      Comment


      • #4
        Ja.

        Jag tänker mig att flaskan är så påkostad att den tämligen stått någonstans där den ska synas o göra reklam. Med innehåll som säljes i lösvikt. Något apotek eller motsvarande. Lite kul med botten. Kupad med rund ring. Inte stabilaste flaskan direkt.
        Last edited by MrTompa; 2019-08-22, 03:06.

        Comment

        Working...
        X