Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Tennfat

Tennfat

Hej
    Hur tyder man dessa stämplar i ett tennfat? 30 cm i diameter.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag har inte jättebra koll på tennmästare, se om någon kan identifiera mästaren SR. Hur som helst är det fyrstämplat tenn, två mästarstänpar och två stadsstämplar. Staden är uppenbart Göteborg (krönt GB, även lejonet står för Göteborg). Längst bort årtalsstämpel som är skadad men ser ut att vara D2 - 1786. Någonstans på fatet borde det även finnas en trekronorsköld om den inte blivit skadad och försvunnit.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Det bör vara Swen Roos verksam 1767-1812.

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Sven Roos var en av de mest produktiva tenngjutarna på sin tid.

Kan tilläggas att fyrstämplat tenn alltså är den finaste kvaliteten, s.k. engelskt tenn, som innehåller minst 97 % rent tenn.

Jag har också en del gammalt ärvt tenn, där jag har försökt att tyda stämplar, med varierande resultat. FBQ det du kallar för ”trekronorsköld” är det den sk Sveaskölden du menar? Har läst att den infördes 1754, en del säger 1753. Om den inte finns, är fatet då äldre? Undrar också varför 2 står framför bokstaven D, borde inte siffran stå efter? Skulle årtalet då istället kunna vara 1721? Fast då var ju inte Swen Roos verksam? Kanske att man inte alltid stämplade Sveaskölden?
    Senast redigerat av e_v_a den 2019-08-21 klockan 12:40.

Seniormedlem H-Å.Ws avatar
    Reg.datum
    jul 2019
    Citat Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
    Jag har också en del gammalt ärvt tenn, där jag har försökt att tyda stämplar, med varierande resultat. FBQ det du kallar för ”trekronorsköld” är det den sk Sveaskölden du menar? Har läst att den infördes 1754, en del säger 1753. Om den inte finns, är fatet då äldre? Undrar också varför 2 står framför bokstaven D, borde inte siffran stå efter? Skulle årtalet då istället kunna vara 1721? Fast då var ju inte Swen Roos verksam? Kanske att man inte alltid stämplade Sveaskölden?
    Jag kan klippa och klistra lite ur denna bok:
    Lilla Antikboken, Jane Fredlund, Dag Nobenskiöld,*
    Ordalaget Bokförlag 2001.

avsnittet Tenn

Tenn*är en legering av tenn med antimon, bly, vismut eller zink och förekommer i Sverige i tre kvaliteter.*

Så stämplades tennet
    Sverige är det enda land som årsstämplat sitt tenn, vilket gör gammalt svenskt tenn intressant för samlare. Förutom årtalet anger tennstämplarna ursprungsort och tenngjutarmästare. Enligt en kunglig förordning från 1694 skulle tennets kvalitet anges med olika antal stämplar:

Två stämplar:*Enklaste kvalitén , som inte var lämplig till hushållsgods. Sällsynt.
    Tres stämplar(två mästarestämplar och en stadsstämpel): Mellankvalitén, med 83 % tenn.
    Fyra stämplar*(två mästarestämplar och två stadsstämplar): Det finaste tennet, med 97 % tenn.

Det finaste tennet kunde också efter engelsk förebild förses med stor stämplar med en ängel eller en ros för att ange särskilt hög kvalitet, s k ängelskt tenn.

sid 171
    Vårda gammalt tenn
    Aktas för värme! Bränn inte ner ljuset i en tennstake . Värm aldrig ett tennfat i ugnen!
    Enklast sköter man tenn föremål genom att diska dem i varmt vatten med såpa.

Tack för intressant info H-Å.W. Det här med tennstämplar är inte helt lätt. Sveaskölden tycks ha stämplats med en viss godtycklighet. Jag har det här tennfatet, som ska vara gjort av Carl Logren Falun, verksam 1750-1775. Bokstaven D ska stå för 1762, men ingen Sveasköld finns här heller. Du verkar ha helt rätt i ditt svar FBQ, om tennfatet ovan.

Namn:  tennfat stämplar.jpg
Visningar: 33
Storlek:  57,3 KB

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag har nog inte sett så många fall där sveaskölden saknas om föremålen är fullstämplade och tillverkade efter 1754. I de fall den gör det har det funnits skäl att misstänka att den har försvunnit genom att föremålet lagats eller liknande. Men, antar att tenngjutaren slagit sina stämplar och att kontrollören slagit trekronorskölden, då den ofta sitter på annan plats. Är det längs brämet stämplarna sitter den ganska ofta avskilt. Ofta sitter övriga stämplar undertill och trekronorskölden uppe på brämet av fatet.

sedan kan det ju alltid finnas undantag, evas fat är ju tillverkat ganska kort efter sveasköldens införande så det är möjligt att det ännu inte helt satt sig att låta slå den på kontrollerade föremål, eller så är föremålet en beställning, då behövde man ju egentligen inte kontrollstämpla, det var varor som salufördes som skulle kontrolleras. Men då behövde de ju egentligen inte stämplas alls, och jag vet inte exakt vad regelverket sade om det.

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    FBQ,

Här är regelverket från 1752, ur Modées "Publique handlingar" band 5 (1756) - det kan förstås ha kommit senare kompletteringar också. Det blå på första bilden är min komplettering.

Namn:  kontrollstämpling1.jpg
Visningar: 32
Storlek:  104,9 KB

Namn:  kontrollstämpling2.jpg
Visningar: 31
Storlek:  105,8 KB

Namn:  kontrollstämpling3.jpg
Storlek:  104,3 KB

Namn:  kontrollstämpling4.jpg
Storlek:  145,7 KB

Namn:  kontrollstämpling5.jpg
Visningar: 31
Storlek:  53,8 KB

Finns det någon översättning till texten ovan, vacker men svårtydd

Kan tillägga att stämplarna på mitt fat sitter på brämet och även om fatet har en viss patina, så finns det inga lagningar eller annat som skulle kunna dölja en eventuell Sveasköld, jag har detaljstuderat både fram- och baksida.
    Senast redigerat av e_v_a den 2019-08-21 klockan 19:20.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •