Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göingastakar stämplade "MALM":

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Göingastakar stämplade "MALM":

    Hej sedan några år har vi haft dessa två ljustakar:
    Click image for larger version

Name:	20190817_112927.jpg
Views:	1
Size:	78,3 KB
ID:	692635
    Click image for larger version

Name:	20190817_113101.jpg
Views:	1
Size:	59,0 KB
ID:	692636
    Click image for larger version

Name:	20190817_113142.jpg
Views:	1
Size:	51,0 KB
ID:	692637
    -Jag vet inte om stämpeln syns på bilden men det står iaf 'MALM'.
    Någon här som vet vart eller vem som stämplat sina mässing stakar med detta?

    Har inte tänkt på våra stakar innan "nobe" la in en pdf-fil i annan tråd här där man kan läsa lite om typen av mässingstakarna:
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20190816-230004.jpg
Views:	1
Size:	95,7 KB
ID:	692638
    Last edited by H-Å.W; 2019-08-17, 13:04.

  • #2
    Ljusstakar

    Benämningen "Göingastakar" var en nyhet för mig, men en koll hos Nordiska muséet bekräftar. Den vanligaste beteckningen är nog kontorsljusstakar. Ibland kallas de (felaktigt enligt mig) nattljusstakar. En nattljusstake kan visserligen se i stort sett likadan ut, men bör ha en grej fäst på "fatet" under, som man kan hålla i.

    Malm är beteckningen på legeringen, som ljusstakarna är gjorda av. Från Wikipedia:
    Malm är idag en legering bestående av cirka 80 % koppar och cirka 20 % tenn, och därmed ungefär identisk med klockbrons. Förr i tiden var dock "malm" en beteckning för ospecificerade kopparlegeringar som varken kunde kallas brons (koppar och tenn) eller mässing (koppar och zink), eftersom de förutom koppar kunde innehålla såväl tenn, zink som bly i olika proportioner.

    Skultuna säljer sedan länge kontorsljusstakar, men dina är nog inte därifrån, då borde de ha varit märkta Skultuna eller SB.

    Comment


    • #3
      Det dyker emellan åt saker märkta "MALM", jag vet inte om det är en eller flera tillverkare som använt märkningen. Det är saker från andra hälften av 1900-talet, troligen huvudsak 1960- och 1970-tal.

      Min mamma har ett par, nyinköpta i mitten av 70-talet. Kunde ju fråga om fabrikat men det är möjligt att de köptes utan angivelse av tillverkare. De kan ha varit en present också.
      Last edited by FBQ; 2019-10-12, 12:02.

      Comment


      • #4
        Malm

        Andra har undrat om märkningen "malm":

        Comment

        Working...
        X