Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Göingastakar stämplade "MALM":

Seniormedlem H-Å.Ws avatar
    Reg.datum
    jul 2019

Göingastakar stämplade "MALM":

Hej sedan några år har vi haft dessa två ljustakar:
    Namn:  20190817_112927.jpg
Visningar: 70
Storlek:  78,3 KB
    Namn:  20190817_113101.jpg
Visningar: 69
Storlek:  59,0 KB
    Namn:  20190817_113142.jpg
Visningar: 68
Storlek:  51,0 KB
    -Jag vet inte om stämpeln syns på bilden men det står iaf 'MALM'.
    Någon här som vet vart eller vem som stämplat sina mässing stakar med detta?

Har inte tänkt på våra stakar innan "nobe" la in en pdf-fil i annan tråd här där man kan läsa lite om typen av mässingstakarna:
    Namn:  Screenshot_20190816-230004.jpg
Visningar: 74
Storlek:  95,7 KB
    Senast redigerat av H-Å.W den 2019-08-17 klockan 14:04.

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019

Ljusstakar

Benämningen "Göingastakar" var en nyhet för mig, men en koll hos Nordiska muséet bekräftar. Den vanligaste beteckningen är nog kontorsljusstakar. Ibland kallas de (felaktigt enligt mig) nattljusstakar. En nattljusstake kan visserligen se i stort sett likadan ut, men bör ha en grej fäst på "fatet" under, som man kan hålla i.

Malm är beteckningen på legeringen, som ljusstakarna är gjorda av. Från Wikipedia:
    Malm är idag en legering bestående av cirka 80 % koppar och cirka 20 % tenn, och därmed ungefär identisk med klockbrons. Förr i tiden var dock "malm" en beteckning för ospecificerade kopparlegeringar som varken kunde kallas brons (koppar och tenn) eller mässing (koppar och zink), eftersom de förutom koppar kunde innehålla såväl tenn, zink som bly i olika proportioner.

Skultuna säljer sedan länge kontorsljusstakar, men dina är nog inte därifrån, då borde de ha varit märkta Skultuna eller SB.

https://skultuna.com/se/office-candl...SABEgL_A_D_BwE

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Det dyker emellan åt saker märkta "MALM", jag vet inte om det är en eller flera tillverkare som använt märkningen. Det är saker från andra hälften av 1900-talet, troligen huvudsak 1960- och 1970-tal.

Min mamma har ett par, nyinköpta i mitten av 70-talet. Kunde ju fråga om fabrikat men det är möjligt att de köptes utan angivelse av tillverkare. De kan ha varit en present också.
    Senast redigerat av FBQ den 2019-10-12 klockan 13:02.

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019

Malm

Andra har undrat om märkningen "malm":
    http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1355776800

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •