Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om en liten lackad ask

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Fråga om en liten lackad ask

    Hej!

    Jag har en liten ask som jag är nyfiken på var den kommer ifrån. Den är ca 6 cm hög och locket är ca 6 cm i diameter. Är en målad häst på locket. Ingen aning om material, men gissar på trä som är lackat. Finns en signatur också som jag inte kan tyda riktigt. Någon som har en aning?

    Click image for larger version

Name:	unnamed (3).jpg
Views:	1
Size:	85,9 KB
ID:	692633
    Click image for larger version

Name:	unnamed (1).jpg
Views:	1
Size:	104,6 KB
ID:	692634

  • #2
    Hej!

    Din ask är från Ryssland/Sovjetunionen och signaturen säger «И. Семёнов», dvs. ”I. Semenov” (eller egentligen I. Semjonov” eller ”I. Semyonov”, beroende på hur man väljer att ”översätta” de ryska bokstävernas ljud).

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Hej!

      Din ask är från Ryssland/Sovjetunionen och signaturen säger «И. Семёнов», dvs. ”I. Semenov” (eller egentligen I. Semjonov” eller ”I. Semyonov”, beroende på hur man väljer att ”översätta” de ryska bokstävernas ljud).
      Men tack!!!! Det hade jag aldrig kunnat lista ut själv! Kul att veta

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Cissi Visa inlägg
        Men tack!!!! Det hade jag aldrig kunnat lista ut själv! Kul att veta
        Skoj jag tror att jag lånar din bild och skickar till en Ukrainare, jag tror nämligen att han har en cigarr låda med samma eller väldigt snarlikt motiv på. Jag vet att han brukar ha ett intresse för gammla föremål så att troligen kan han berätta något om den som målat burken.
        Kan du ta en bild på burken i profil också??

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av H-Å.W Visa inlägg
          Skoj jag tror att jag lånar din bild och skickar till en Ukrainare, jag tror nämligen att han har en cigarr låda med samma eller väldigt snarlikt motiv på. Jag vet att han brukar ha ett intresse för gammla föremål så att troligen kan han berätta något om den som målat burken.
          Kan du ta en bild på burken i profil också??
          Här kommer en bild i profil samt en inuti. Botten är liksom inte där man tror den ska vara, utan högre upp, nästan i mitten på burken/asken. Vet inte vad den använts till eller om det bra är en souvernir (har tillhört min farmor). Skulle ju vara kul att veta vem som gjort den, mer än ett namn

          Click image for larger version

Name:	1A3A2B87-0ACF-46EA-A81D-12D7DEE608D3.jpg
Views:	1
Size:	46,6 KB
ID:	571581
          Click image for larger version

Name:	79D3599C-C6B3-4E0F-A75D-BEF54724C30F.jpg
Views:	1
Size:	41,7 KB
ID:	571582

          Comment


          • #6
            Där har du ju åldern också! 1992, dvs precis efter Sovjetunionens fall.
            Vet du om din farmor reste till någon av de gamla sovjetstaterna då?

            Semjonov/Semyonov är en stad där man traditionellt dekorerar träföremål.
            Ryska dockor brukar vara tillverkade där.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
              Där har du ju åldern också! 1992, dvs precis efter Sovjetunionens fall.
              Vet du om din farmor reste till någon av de gamla sovjetstaterna då?

              Semjonov/Semyonov är en stad där man traditionellt dekorerar träföremål.
              Ryska dockor brukar vara tillverkade där.
              Jag tror att de åkte till St Petersburg någongång på 90-talet, men om dom reste runt mer vet jag inte.

              Comment


              • #8
                Då är den nog från den resan.

                Mina släktingar köpte liknande när de var i dåvarande Leningrad på 70-talet.

                Comment


                • #9
                  Den där Cigarrlådan jag berättade om visade sig vara antingen en förfalskning eller en kopia också köpt på 1990-talet.
                  Hästen kände ägaren igen som väldigt lik.

                  Tyvärr försvann hans cigarr låda i en brand för 3år sedan.
                  Men Ivan Semenovich Semenov/Иван Семенович Семенов var en mycket skicklig konstnär (1896-1947). Tyvärr vet jag inte hur vida han har några efterlevande som fortsatt i hans fotspår. Vore lite kul för dig om så är fallet (om dom målat ditt porslin vill säga).

                  Comment


                  • #10
                    Jag kollade med Bukowski Auktioner vad det kan vara för burk och den tjocka bottnen (eller snarare höga) är ibland fylld och ibland "dubbel" med luft mellan bottnarna.
                    Den har inget historiskt användningsområde utan är snarare en väldigt typisk Rysk souvenir.

                    Källa:

                    Carl Barkman
                    Bukowski Auktioner AB

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av H-Å.W Visa inlägg
                      Jag kollade med Bukowski Auktioner vad det kan vara för burk och den tjocka bottnen (eller snarare höga) är ibland fylld och ibland "dubbel" med luft mellan bottnarna.
                      Den har inget historiskt användningsområde utan är snarare en väldigt typisk Rysk souvenir.

                      Källa:

                      Carl Barkman
                      Bukowski Auktioner AB
                      Tack för att du engagerat dig så mycket!! Jo, jag har nog trott att det är någon souvenir. Jag tror att farmor hade smycken i den.

                      Trist att cigarrlådan brann upp. Hade varit kul att se om motiven var likadana. Sen borde det ju inte vara en kopia där man ”förfalskat” signaturen. Då borde man inte skrivit årtal. Lite dumt om personen i fråga avled väldigt många år tidigare jämfört med årtalet på burken. Kanske helt enkelt är någon som heter likadant som gjort den 😊 Hur som helst är den ganska fin så den pryder sin plats i hyllan och jag vet iallafall lite mer om den 😊

                      Comment


                      • #12
                        Jag ska se om jag hittar bilder på den, han har nämligen visat den på ett tobaksforum jag brukade vara på. Så att bilder finns det ju kvar. Man måste bara hitta dom.
                        Nä hans cigarrlåda var inte daterad.
                        Däremot tecknade han någon form av försäkring och den gällde hux flux inte.
                        -jag vet inte riktigt hur sånt fungerar i Ukraina heller riktigt. Däremot förstår jag hans irritation.

                        Men när det gäller din burk så passade det bra att ställa frågor samtidigt som jag frågade om andra föremål. Men just grejen att din burk verkar ha samma signatur gör att jag nästan tror att det är ett barn till en större konstnär det handlar om och att den personen målat både din burk och Yuri's Cigarrlåda. Han lär ju inte bli gladare över en sådan miss än om han blivit blåst på försäkringspengar känner jag. Men det vore intressant att veta hur det gått till..

                        Comment

                        Working...
                        X