Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rätte egare....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rätte egare....

    ...till den lilla räkneboken tryckt 1873 var drängen från By i Edsele Norrnäs
    Nils Petter Larsson Molin född på annandag jul 1853. Han flyttade sedermera
    1888 till Bodum, Rossön där han fick sex barn varav endast ett uppnådde
    vuxen ålder, längre kommer inte jag som inte släktforskar, kunde dock inte
    låta bli att köpa "boken" för en tjuga med den vackra egna dedikationen.
    Bifogade filer

  • #2
    Böcker är ju ofta inte så efterfrågade och jag försöker begränsa mig, därför brukar jag resonera att 1600-talet är tillräckligt gammalt för att vara intressant hursom, 1700-talet får det vara roligt ämne eller några roliga inskrifter som den här medan 1800-talet får böckerna lov att vara intressanta. Upplever dock att det är lättare i storstäder att hitta intressanta böcker, men har ju köpt tre sista tiden. Såg dock att två var Ösmo soclenbibliotek och en Hemse folkskola. Tog dock med en bok från min farmor hemmifrån mina föräldrar igår också. Den är efter hennes far, måste ha varit hans skolbok på 1890-talet. Namnet är dock inte hans utan en Oscar Ekstedts. Ingen släkting, så jag tittade upp det, han var fosterson hos Johan Andersson i Gusselby 1880 och var född i Stockholm 1868. 1890 var han tillbaka hos modern som var tobaksarbeterska i Stockholm (bodde i Kattfoten mindre). 1900 var han snickargesäll i Stockholm men sedan försvinner han.Click image for larger version

Name:	20190816_090841.jpg
Views:	1
Size:	60,3 KB
ID:	571579Click image for larger version

Name:	20190816_093807.jpg
Views:	1
Size:	32,4 KB
ID:	571580
    Last edited by FBQ; 2019-08-16, 10:41.

    Comment

    Working...
    X