Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga: Vad kallas denna typ av byrå?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad kallas denna typ av byrå?

    Jag har äntligen fått tid till att ta tag i renoveringen av några möbler vi haft stående......
    Först på tur är denna byrå, men vad kallas typen?

    Click image for larger version

Name:	190813_before.jpg
Views:	1
Size:	58,0 KB
ID:	692607


    Den är lite udda, med luckor istället för en fällbar klaff som normalt finns hos klaffbyråer och sekretärer.
    Har inte hittat någon liknande när jag söker efter andra exempel inför renoveringen.
    Vi köpte denna för ungefär 10 år sedan, avlutad men med spår av originalmålning kvar i den inredda delen.
    (målningen i betydligt sämre skick än vad framgår av bilden)

  • #2
    Oj jag har nog aldrig sett en "sekretär" eller "chiffonjé" som saknar klaff/skiva.
    Kanske är detta en "köpmansdisk" eller något liknande??

    Alltid lite kul när man ser saker som man inte ser varje dag. Känns som att man tagit inspiration från olika skåp när man byggde denna.. står det något på ryggens baksida eller under någon låda??

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av H-Å.W Visa inlägg
      står det något på ryggens baksida eller under någon låda??
      Tack för pm.
      Nej jag har inte hittat någon märkning eler något skrivet.

      Comment


      • #4
        Tyvärr så vet inte Åmells möbler heller vad din byrå kallas utan säger att om dom sålt det skulle dom bara kalla det för byrå med inbyggt skåpsdel.

        Comment


        • #5
          Då får jag nöja mig med att kalla den för byrå med inbyggd skåpsdel

          Nu behöver den en hel del kärleksfull handpåläggning.
          Förutom att den är delvis avlutad saknar den två smålådor och luckorna hänger snett i dåliga gångjärn........

          Comment


          • #6
            En hybrid...

            Hallå,
            Gillar egentligen inte avlutade möbler, trodde den tiden var förbi. Men din byrå från sekelskiftet är lite spännande.
            Den var nog byggd som ganska vanlig byrå, typisk för tiden, men någon fiffig person har ersatt någon eller några lådor
            med en del av äldre chiffonjé. Kolla djupet bakom luckan. Kanske ett lönnfack?
            So long
            Kim

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå,
              Gillar egentligen inte avlutade möbler, trodde den tiden var förbi. Men din byrå från sekelskiftet är lite spännande.
              Den var nog byggd som ganska vanlig byrå, typisk för tiden, men någon fiffig person har ersatt någon eller några lådor
              med en del av äldre chiffonjé. Kolla djupet bakom luckan. Kanske ett lönnfack?
              So long
              Kim
              Tanken slog mig också, men denna möbel verkar vara byggd med skåpinsats redan från början.
              De tvärgående "lådskiljarna" mellan byrån lådor är infästa i försänkta spår på sidostyckenas insida och hade det tidigare varit två lådor i skåpsdelen skulle det finnas kvar sådana försänkningar även efter den bortplockade "skiljaren".
              Men insidans väggar är orörda i skåpsdelen.

              Avlutade möbler är i och för sig en styggelse, den här fick vi tag i för drygt tio år sedan och vi köpte den för att vi gillade modellen. Men å andra sidan ger dom ju en möjlighet till en hel del trevliga utmaningar om man vill försöka återställa dom i någorlunda ursprungsskick.
              Så här långt har jag snickrat till dom två saknade smålådorna med de två kvarvarande lådorna som förebild.
              Därefter skall luckorna rätas upp innan det är dags för målning.

              Comment


              • #8
                Nu har byrån fått den omtanke och kärlek den behövde.
                Click image for larger version

Name:	191018_drawer.jpg
Views:	1
Size:	62,6 KB
ID:	571984

                Spåren efter avlutning och sliprosor avlägsnade, luckorna omhängda, två nya smålådor tillsnickrade
                Ny målning på både utsida och inredning, utsidans ådring med ett lite ljusare trädslag än vad den förmodligen hade från början.
                Last edited by ollef; 2019-10-18, 18:44.

                Comment

                Working...
                X