Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mälarfynd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mälarfynd

    Hej.

    Min dykande vän hitta denna i stockholm på mälarsidan nånstans i dy/lera på några meters djup. Skulle vara med lite kul åsikter om ålder o ursprung.



    Click image for larger version

Name:	5861708631.jpg
Views:	1
Size:	127,8 KB
ID:	692489Click image for larger version

Name:	IMG_01811.jpg
Views:	1
Size:	84,4 KB
ID:	692488Click image for larger version

Name:	IMG_01821.jpg
Views:	1
Size:	94,6 KB
ID:	692487Click image for larger version

Name:	IMG_01831.jpg
Views:	1
Size:	85,4 KB
ID:	692486

  • #2
    Blomkruka, har en mycket snarlik men med annan dekor från Rörstrand, 1870-tal.

    Trevlig. Det går inte att se stämplar någonstans?

    Comment


    • #3
      Nej. Inga synliga stämplar. Tänkte Japan när jag såg bambu bården o tänkte efter 1850 något. Men tycker att motiver ser lite äldre ut. 2 av bambukvistarna är ju av i toppen. Och det ser ut som rött gods. Och nej. Ingen stämpel tyvärr

      Comment


      • #4
        Jag tycker ju att motivet känns mest sent 1860-tal i allmänhet, även om den handmålningen får den att kännas lite ändre. Är det bambu? På min är det grenar med små avhuggna grenstumpar. Det är ju inte helt ovanligt med den sortens naturalistisk dekor på 1800-talsmajolika. Skulle säga att den är 1860- eller 1870-tal. Kan vara senare också, har ju en liten kvadratisk liknade från Höganäs från tidigt 1890-tal. Men med röd lera vet jag inte vad jag skall tro, kanske är den utländsk. Jag är en London på semester så bilder får vänta.

        Ser att det verkar vars bambu det skall föreställa här, men tror inte att det förändrar något exentligen. Exotiska växer hör ju inte till ovanligheten under den här tiden. Jag tycker det ser ut som någon flintgodsmassa, kanske ironstone eller liknande som den klarat sig ganska bra. Jag tror nog faktiskt mest på att det är dyn som på de skadade partierna sugits in igodset som färgat den rödaktig än att massan är sådan.
        Last edited by FBQ; 2019-07-30, 23:30.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Jag tycker ju att motivet känns mest sent 1860-tal i allmänhet, även om den handmålningen får den att kännas lite ändre. Är det bambu? På min är det grenar med små avhuggna grenstumpar. Det är ju inte helt ovanligt med den sortens naturalistisk dekor på 1800-talsmajolika. Skulle säga att den är 1860- eller 1870-tal. Kan vara senare också, har ju en liten kvadratisk liknade från Höganäs från tidigt 1890-tal. Men med röd lera vet jag inte vad jag skall tro, kanske är den utländsk. Jag är en London på semester så bilder får vänta.

          Ser att det verkar vars bambu det skall föreställa här, men tror inte att det förändrar något exentligen. Exotiska växer hör ju inte till ovanligheten under den här tiden. Jag tycker det ser ut som någon flintgodsmassa, kanske ironstone eller liknande som den klarat sig ganska bra. Jag tror nog faktiskt mest på att det är dyn som på de skadade partierna sugits in igodset som färgat den rödaktig än att massan är sådan.

          Du har säkert helt rätt. Få som har din kunskap. Måste säga att det är ett kul sjöfynd. Vore kul o se ett foto på din Rörstrandare
          Njut av London.

          Comment


          • #6
            Jag såg faktiskt att jag hade en bild av rörstrandsblomlådan liggande i telefonen.

            Som sagt, jag gillade den här, skulle inte ha något emot att ha den med blommor och roligt att den klarat sig så bra i dyn, antagligen har den snabbt sjunkit ned på frostfritt djup och hindrats från att frysa sönder.Click image for larger version

Name:	20180813_194408.jpg
Views:	1
Size:	105,3 KB
ID:	571437

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Jag såg faktiskt att jag hade en bild av rörstrandsblomlådan liggande i telefonen.

              Som sagt, jag gillade den här, skulle inte ha något emot att ha den med blommor och roligt att den klarat sig så bra i dyn, antagligen har den snabbt sjunkit ned på frostfritt djup och hindrats från att frysa sönder.[ATTACH]177894[/ATTACH]
              Säkert är det så. Ja visst är dom lika. Älskar ju majolika. Din är en skönhet med.

              Comment

              Working...
              X