Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Gunnar Nylund - Nymølle

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Gunnar Nylund - Nymølle

Jag visar här ett par av Gunnar Nylunds arbeten från Nymølle. Jag hoppas att andra PES:are fyller på så att det kan bli en bra dokumentation. Själv har jag inget mer att komma med. Siffrorna förmodar jag är modellnummer eller kan man utläsa årtal?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Efterkommer Ditt önskemål med en platt, men tung stengodsvas av densamme.
    Att Nylund, enligt Nyström i sin bok "Svensk keramik..." skulle ha kommit till Nymölle först 1959, ställer jag mig lite frågande till.
    En del av hans alster därifrån ser äldre ut, och framförallt snabelsigneringen förknippar jag med Nylunds 1920- och 30-tal.

I Vingedals kan man läsa att:
    Nymölle Keramiske fabriker og Fuurström fajanceverk A/S är dotterföretag till Schous Fabriker A/S, Ravnholm. Verksamheten där påbörjades 1936. Ursprungligen tillverkades hushållsgods och prydnadssaker i glaserad lera, från 1942 omställdes produktionen till fajans, bruksföremål kallade Fuurström och en mera konstnärligt präglad exportvara som bär namnet Nymölle Fajance Art. Även stengods tillverkas."

Gunnar Nylund finns också med i Vingedals danska avdelning, och där står det:
    ...keramiker, son till Felix Nylund, var under åren 1926-1928 och 1937-1938 anställd vid Bing & Gröndahl. 1959 återkom Nylund till Danmark från Sverige för att tillträda en befattning som konstnärlig ledare vid Nymölle Keramiska fabrik. Även designer vid Schous fabrik."

Nylund hade fingrarna i mycket i Danmark, som till exempel tillkomsten av Saxbo tillsammans med Natalie Krebs, så det blir nog knepigt att skilja på tillverkningstiderna för enskilda föremål.
    En Nylundkännare borde träda in här och reda ut oklarheterna, framförallt vad det gäller hans signeringar och Nymöllefabrikens märkningar.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Jag visar här ett par av Gunnar Nylunds arbeten från Nymølle. Jag hoppas att andra PES:are fyller på så att det kan bli en bra dokumentation. Själv har jag inget mer att komma med. Siffrorna förmodar jag är modellnummer eller kan man utläsa årtal?
    Hej, Lars M!
    Här kommer min chamotterade Nylundvas från Nymölle.
    p-son

Seniormedlem Mr.s avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Fortsätter denna gamla tråd...
    Jag är inte jätteroad av religion och än mindre av samlartallrikar men denna tallrik anser jag vara ett litet konstverk som gärna får hänga på min vägg i juletider. Märkt Nymölle 1959-1960 och artist G. Nylund.

Namn:  nymölle1.jpg
Visningar: 940
Storlek:  121,8 KB

Vilken rolig tallrik! Samma form som de han gjorde senare för Rörstrand, och 10 år tidigare! Stilen går också att känna igen från de senare jultallrikarna. Undrar om det finns fler?

Seniormedlem Mr.s avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    På denna sida finns min samt denna snygga: http://theroom.uk.com/pages/bakery/g...enhagen-58.php
    Sedan har jag hittat ytterligare en liknande som är reklam för Christian Dior strumpor.

Seniormedlem Emil Brannstroms avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Här är hela serien av Diors strumptallrikar:

https://www.bukowskismarket.com/sv/5...ts-andra-halft

Mvh
    Emil

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Här ett fat (14 cm Ø) med samma mönster som i början av tråden.

Ytterligare en Nylund för Nymölle Keramik!

Hej!

Enligt sökningar på internet så ska även denna vas vara formgiven av
    Gunnar Nylund för Nymölle!Namn:  mars.2014 007a.jpg
Visningar: 429
Storlek:  21,1 KBNamn:  mars.2014 009a.jpg
Visningar: 427
Storlek:  25,6 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •