Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinflaska med sigill

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vinflaska med sigill

    Jag kom nyligen över en sigillmärkt vinflaska (rätta mig gärna om jag har fel). Den har en trevlig glasmassa med mycket bubblor och den är lite lagom slarvigt blåst. På sigillet (som jag tycker ser ut att vara uppochner) står det S.S och min fråga är vad S.S står för? Vad jag vet så är flaskan svensk men den kan ju givetvis vara importerad för länge sedan.
    Bifogade filer

  • #2
    Jag lyckas inte hitta något på S. S. och känner inte igen det. Jag tror inte jag sett några svenska vinflaskor med sigill, och tror nog att den i så fall är utländsk. Det skulle dock mycket väl kunna vara punsch, de gjordes även gröna och formen stämmer ganska väl med svenska punschflaskor. Få se om någon dyker upp med information om vad S. S. kan stå för.

    Comment


    • #3
      Upptäckte att den här flaskan varit uppe tidigare här, då dök det även upp en med etikett.http://precisensan.com/antikforum/sh...llflaska/page2
      Tydligen är det en Bordeauxflaska.
      Last edited by FBQ; 2019-07-28, 11:03.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Upptäckte att den här flaskan varit uppe tidigare här, då dök det även upp en med etikett.http://precisensan.com/antikforum/sh...llflaska/page2
        Tydligen är det en Bordeauxflaska.
        Tack för svaret, den tråden hade jag helt missat. Då verkar det vara en importerad flaska ändå.

        Lite lustigt att sigillet på min flaska verkar vara uppochner om man jämför med bilderna på de andra flaskorna.

        Comment


        • #5
          Oj vad intressant, nu fick jag anledning att kolla upp vad just "Saint-Julien" är eller var också. Det visade sig vara ett Franskt rött vin som kommer från en region som bildades 1936.
          Vilket kan vara lite till hjälp om man vill veta ett ungefärligt år på den/era flaskor.
          Men nog har det hänt att sigill suttit både på sniskan och upp och ner? Bara lite rolig detalj som definitivt säger att det inte är samma flaska.
          Jag blev själv lite glad då jag läste om detta då jag bland mina snusrecept har ett som ska ha varit tryckt 1952 där torr 'Saint-Julien' står som en ingrediens. Det har för mig varit en liten gåta vad detta är. Men nu förstår jag.

          Comment


          • #6
            Flaskan är nog säkert äldre än så. Den norska med etikett bör ju vara från före 1917 och vinförbudet, senare tar ju vinmonopolet över. Att det står Kristiania och inte Oslo talar ju också för det. Nu har vi ju inga svenska med etikett, de kan ha levererats via Vin & Sprit men mer troligt är de från före Brattsystemets tid. Om vi skall sätta en gräns bakåt i tiden är de troligen från efter 1880.

            Comment


            • #7
              För info.
              History of St. Julien: Saint Julien first became famous for its Bordeaux wine back in the 17th century. At the time St. Julien was developing as a major, Bordeaux wine producing appellation in the Left Bank, the entire area of the Medoc was being discovered, populated and planted by wealthy aristocrats.

              Det finns internationellt vin-flaskor med St. Julien sigill från tidigt 1800-tal.

              Click image for larger version

Name:	a4_1.jpg
Views:	1
Size:	32,1 KB
ID:	573816Click image for larger version

Name:	s-l1600 (10).jpg
Views:	1
Size:	154,7 KB
ID:	573815

              Comment

              Working...
              X