Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Punschflaska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Punschflaska

    Blev köp av en punschflaska idag, egentligen inget stort samlarområde för mig, men jag tycker ju att det är roligt när ettiketten är kvar. Varumärket anges registrerat 1866, prisbelönt vid Industriutställningen samma år. Kan ju vara lite senare, har inte undersökt hur länge punschen fanns kvar.Click image for larger version

Name:	20190723_135418.jpg
Views:	1
Size:	76,8 KB
ID:	692419

  • #2
    Hittade inte så mycket om L. Gummesson annat än att han var vinhandlare och tillverkade likör och punsch. Dock tänkte jag att det stod Banko-Punsch och inte Banco-Punsch kunde tyda på att den nog var från senare under 1800-talet. Konstaderade nu också att den rymmer ganska exakt en liter och det borde väl tyda på att den åtminstone är från efter 1880.

    Comment


    • #3
      http://tidningar.kb.se/ ger en smula info, men tyvärr ingen ytterligare begränsning av dateringen.

      L. Gummesson & Co övertog vinhandeln av P.U. Renvall år 1866, och då låg den på Stora Nygatan 37.

      Click image for larger version

Name:	PoIT.jpg
Views:	1
Size:	17,6 KB
ID:	571373
      Post- och Inrikes Tidningar 1866-10-04, s 4

      Senare flyttade han till Stora Nygatan 18, och våren 1877 till Stora Nygatan 16 - adressen på din flaska. Där fanns man kvar till 1918, då firman annonserar ut huset till försäljning. Sedan nämns L. Gummesson & Co inte mer i tidningarna.

      Comment


      • #4
        Tack för hjälpen, får leta vidare. Skall lära mig att amvända dagstidningarna, det är uppenbarligen en fantastisk källa.

        Comment


        • #5
          Skulle gissa att den är från tidigt 1900-tal, trevligt med etiketten kvar.

          Comment


          • #6
            Trevlig flaska, grattis! Och sensmoral: ta aldrig bort etiketten på en flaska - om hundra år kan den glädja många!

            Comment

            Working...
            X