Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kosugga:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kosugga:

    Jag måste i ärlighetens namn säga att detta kanske är en av de roligaste minnena jag har från min barndom på en gammal gård på norra Gotland:
    Click image for larger version

Name:	20190717_140357.jpg
Views:	1
Size:	37,4 KB
ID:	692379

    Click image for larger version

Name:	20190717_140305.jpg
Views:	1
Size:	70,0 KB
ID:	692380

    Click image for larger version

Name:	20190717_140520.jpg
Views:	1
Size:	35,7 KB
ID:	692381

    - jag tror att jag fått med allt fantastiskt arbete som utförts när man gjorde denna fantastiska pensel vars namn kommer från det faktum att man tillverkade dessa pänslar med handtag av ko horn och borst från svin.
    Hoppas ni ser bomärket man satt märkt skaftet med..

  • #2
    Tack för den, kulturhistoria när den är som bäst,
    Nuförtiden har jag för mig att man kallar dessa,
    då med träskaft för hornsugga.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Tack för den, kulturhistoria när den är som bäst,
      Nuförtiden har jag för mig att man kallar dessa,
      då med träskaft för hornsugga.
      Kärt barn har många namn. Det var nog först förra året jag snavade på namnet i en skåne grupp på Facebook. Jag kan inte riktigt dra mig till minnes vad min morfar kallade den för. Men jag hittade den i smedjan och han berättade glatt om vem som ägt den och beskrev skillnaden på bomärket på den och ett gammalt degtråg som vi hade. Jag minns att jag försökte se de detaljer han såg men för mig såg märkningarna lika ut. Vilket de nog skulle vara också då de tillhörde samma gård.
      Det var en "trillinggård" som tre kusiner ägt.. först byggdes ena gården och sedan de andra två i samma stil. Men sedan såldes ena gården och byggdes om så att även om det än är tre gårdar ser bara två lika ut.

      Ja jag har sett de modernare varianterna men få har nog sett ett exemplar som överlevt genom åren.
      Lite lustigt att man la så mycket tid på något som man idag köper och ibästa fall använder en gång innan det kastas..

      Som sagt detta har definitivt ett helt annat värde än vad man mäter i pengar. Nog därför en klocka stals vid ett inbrott på 90-talet men denna och en snusdosa i tenn blev kvar. Skulle så gärna klappa den tjuven på axeln och berätta att klockan han/hon stal inte ens är värd guldet den är gjord av..

      Comment

      Working...
      X