Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snusdosa troligen från 1915. Kan någon bekräfta detta??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
    Nu har jag fått svar. Pressen finns på Loshults Hembygdsförening. du får kontakta dom för mer info
    http://www.loshultshembygd.se/
    Tack "nobe" det har jag gjort så får vi se vad och om jag får fram något..

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Jag tror fortfarande att det borde ha varit en mindre tillverkare. Det är ju möjligt att de främst såldes i delar av Småland och därför är vanligare där. Själv kan jag inte minnas att jag sett någon sådan. Men, vi får väl se om fler ledtrådar dyker upp.

      Intressant med Skansendosan, den är ju mycket snarlik men ändå något avvikande. Det verkar ju som även den är av mindre småskalig produktion. Möjligen har det varit så att flera tillverkare gjort snarlika dosor. Nordiska museet noterar ju också att locket på deras dosa verkar utkarvat, det talar ju också för småskalig produktion. Någon rikare person tror jag väl inte riktigt på, det här borde ju vara snusdosor tillverkade för köpare bland drängar, statare, rallar osv.
      Nu har jag kommit så pass långt att jag börjar se en lite suddig bild i hur saker och ting hänger ihop.

      Mer och mer detaljer gör att jag faktiskt kan säga att du verkar ha varit på rätt spår från början.
      Det verkar som att det funnits många mindre tillverkade av samma föremål till Åhlén & Holm (och andra postorder företag). Troligen är det inte ens en smed som gjort min dosa, vem tillverkaren är vet jag att jag aldrig får fram.
      Jag spann vidare på tipset om pressen som finns hos Loshult Hembygdsförening och fick kontakt med en man som berättade att en annan man i hembygdsföreningen haft en morfar som gjort snusdosor.
      Det visade sig vara sannt men den mannen 'Jon Andersson' arbetade aldrig med någon press utan la bara en nysilverplatta
      På en form och använde slägga (han jobbade inte med tenn utan nysilver och stämplade sina verk med J.A).
      Han och flera andra i Loshult gjorde på samma sätt.
      Sen sålde dom bland annat dosor till större grossister i bla Killeberg och Älmhult.

      -När jag bläddrar lite i mina anteckningar ser jag att samma historier återkommer gång på gång, "Nä vad jag vet såldes inget här ifrån trakten på postorder utan vissa sålde sina dosor till grossister i stan".
      Det har fått mig att släppa spår efter spår. Men Åhlén & Holm (och andra postorder företag jobbade just så). Dom använde agenter och grossister precis som deras Tyska föregångare gjorde.
      Så att vad jag kan hitta är en ort där motivet eller mallen till locket kanske finns men sen kan det kanske ha funnits x-antal gårdar där man gjort samma typ av dosa..
      Några få stämplade sina dosor men inte alla och grossisterna brydde sig inte om i fall något var stämplat eller inte. Bara stämpeln inte var störande eller satt allt för synligt.
      Last edited by H-Å.W; 2019-08-22, 12:47.

      Comment

      Working...
      X