Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snusdosa troligen från 1915. Kan någon bekräfta detta??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Med "hemmabygge" menade jag snarast en torpare eller annan på landsbygden som haft som biförsörjning att tillverka dosorna med enkla redskap till skillnad från en mer industriell tillverkning. Det kan ju mycket väl ha hunnit bli ganska många under årens lopp. Om de var lättsålda kan ju till och med flera personer tagit upp tillverkningen.

    Men vi får väl se, ser fram emot att läsa om du får fram mer information. Skall försöka komma ihåg tråden ifall jag hittar något matnyttigt.

    Comment


    • #17
      Aha jag sa ju att det var en 50års present 1916. Och tänka sig vad jag råkade hitta när jag kollade lite annat:
      1916-1932 (troligen även senare och jag vet inte om tenndosorna rent av även finns i 1915års kataloger som skansen hävdar i sin kommentar) fanns dessa tenn dosor i Åhléns & Holm's postorder katalog:
      Click image for larger version

Name:	20190723_152621.jpg
Views:	1
Size:	96,2 KB
ID:	571366

      Skulle nog mycket väl kunna vara just min tenndosa. Så då kan jag både knyta motivet på locket till just Åhléns & Holm Dessutom fick jag fram ett pris på den!!

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av H-Å.W Visa inlägg
        Aha jag sa ju att det var en 50års present 1916. Och tänka sig vad jag råkade hitta när jag kollade lite annat:
        1916-1932 (troligen även senare och jag vet inte om tenndosorna rent av även finns i 1915års kataloger som skansen hävdar i sin kommentar) fanns dessa tenn dosor i Åhléns & Holm's postorder katalog:
        [ATTACH]177696[/ATTACH]

        Skulle nog mycket väl kunna vara just min tenndosa. Så då kan jag både knyta motivet på locket till just Åhléns & Holm Dessutom fick jag fram ett pris på den!!
        Click image for larger version

Name:	20190723_155538.jpg
Views:	1
Size:	41,2 KB
ID:	571367

        Comment


        • #19
          Aha, jo det måste nog vara din dosa, i så fall lär det ju handla om en större tillverkning. Ja, då blir ju frågan hur namnet på den tillkommit, så vida inte tillverkaren haft den i produktion en längre tid innan den hamnade i Å & H-katalogen. Det borde ju hursomhelst om man nu vill fördjupa sig i ämnet gå att hitta information om varifrån Å & H köpt in dosorna.

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Aha, jo det måste nog vara din dosa, i så fall lär det ju handla om en större tillverkning. Ja, då blir ju frågan hur namnet på den tillkommit, så vida inte tillverkaren haft den i produktion en längre tid innan den hamnade i Å & H-katalogen. Det borde ju hursomhelst om man nu vill fördjupa sig i ämnet gå att hitta information om varifrån Å & H köpt in dosorna.
            Jag har faktiskt kontaktat dom redan för att se om jag får fram något.
            Såg att dom även hade dosor i horn med silverlock. Lite intressant då jag alltid trott att dom var något man gjorde själv eller köpte på marknader och att silver locken var dit passade senare.
            Varje dag lär man sig något nytt..

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Aha, jo det måste nog vara din dosa, i så fall lär det ju handla om en större tillverkning. Ja, då blir ju frågan hur namnet på den tillkommit, så vida inte tillverkaren haft den i produktion en längre tid innan den hamnade i Å & H-katalogen. Det borde ju hursomhelst om man nu vill fördjupa sig i ämnet gå att hitta information om varifrån Å & H köpt in dosorna.
              Glömde bort en liten detalj, ingitsinalerna på dosan kan vara hur lättlöst som helst. Jag fick nämligen en tankeställare när jag kontaktade skansen och dom tittat på en bild. Dom gav mig nämligen förslaget att om jag ska gå vidare kolla vilken gård Per Johansson jobbat på innan han blev Rallare. Jag fnissade bort det då han för visso hetat Per Johansson men aldrig blev Rallare. Men deras teori var att han jobbat eller brukat en gård på K och sedan efter något jobbigt år sökt anställning som Rallare P.R.J. inte så taskig tanke men jag känner att även om det vore intressant så kan jag låta den teorin förbli en teori.
              Men får jag fram några eller någon tenn, silver eller Mässing smed som Å&H haft sammarbete med under åren så lägger jag ut det här då det kan vara intressant för samlare och folk som helt enkelt hittat sin eller liknande dosa i min tråd.

              Comment


              • #22
                Snusdospress lånad från FB
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                  Snusdospress lånad från FB
                  Nu snackar vi.. har du någon länk att delge, eller kanske vet du vilken grupp man ska gå med i för att se den där och kanske ställa frågor?

                  Comment


                  • #24
                    Jag har ställt frågan vidare. Vi får se vad svaret blir. finns hos en hembygdsförening.

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                      Jag har ställt frågan vidare. Vi får se vad svaret blir. finns hos en hembygdsförening.
                      Då är det bara att hoppas på ett posetivt besked. Det vore nämligen roligt om jag fick kontakt med någon som kunde berätta lite om det här och kanske har dom formen för motivet som pryder locket.
                      Jag har alltid trott att den är gjuten. Men pressad är ju minst lika intressant. Det förklarar också varför det saknas stämplar.
                      Skulle den vara tillverkad hos Svenskt Tenn (vilket är omöjligt då min dosa ska varit en gåva 1916 och svenskt tenn grundades 1924) så skulle den haft änglamärket (rund stämpel med två änglar samt ”ST” i mitten)..

                      Comment


                      • #26
                        Kravet att stämpla tenn upphörde 1912

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                          Kravet att stämpla tenn upphörde 1912
                          Japp jag vet det. Men jag vet även att firman "Svenskt tenn" alltid kört med stämpel. Vilket är rätt trevlig vetskap då man lätt kan utesluta dom som tillverkare.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                            Kravet att stämpla tenn upphörde 1912
                            Nja, men det fanns också ett antal undantag. Återkunnet tenn kunde stämplas "composition". Britanniametall, vitmetall och liknande tennlegeringar behövde inte heller stämplas. Dessutom stämplas inte allt tenn. Tror att det var kontrollsystemet som avvecklades 1912. Om man valde att sälja ostämplat kunde man nog göra det. Då garanterades dock inte tennhalten.

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av H-Å.W Visa inlägg
                              Då är det bara att hoppas på ett posetivt besked. Det vore nämligen roligt om jag fick kontakt med någon som kunde berätta lite om det här och kanske har dom formen för motivet som pryder locket.
                              Jag har alltid trott att den är gjuten. Men pressad är ju minst lika intressant. Det förklarar också varför det saknas stämplar.
                              Skulle den vara tillverkad hos Svenskt Tenn (vilket är omöjligt då min dosa ska varit en gåva 1916 och svenskt tenn grundades 1924) så skulle den haft änglamärket (rund stämpel med två änglar samt ”ST” i mitten)..
                              Nu har jag fått svar. Pressen finns på Loshults Hembygdsförening. du får kontakta dom för mer info

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                                Nja, men det fanns också ett antal undantag. Återkunnet tenn kunde stämplas "composition". Britanniametall, vitmetall och liknande tennlegeringar behövde inte heller stämplas. Dessutom stämplas inte allt tenn. Tror att det var kontrollsystemet som avvecklades 1912. Om man valde att sälja ostämplat kunde man nog göra det. Då garanterades dock inte tennhalten.
                                Tack för den kunskapen. Jag har tagit för givet att allt tenn var tvunget att stämplas fram till 1912. Men där ser man, varje dag lär man sig något nytt..
                                Men som sagt att vissa alltid satt stämpel på sina saker gör att dom tillverkarna lätt kan uteslutas när stämpel saknas..

                                Comment

                                Working...
                                X