Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snusdosa troligen från 1915. Kan någon bekräfta detta??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Snusdosa troligen från 1915. Kan någon bekräfta detta??

    Click image for larger version

Name:	20190715_102123.jpg
Views:	1
Size:	53,4 KB
ID:	692373
    Click image for larger version

Name:	20190715_101719.jpg
Views:	1
Size:	58,6 KB
ID:	692374
    -Hej jag ärvde denna "Slagsmålsdosa" för ganska exakt 20år sedan. Har bara testat den vid ett tillfälle och den funkar att förvara snus i.
    Den ska ha fått sitt namn genom att den var perfekt att ha i näven under "Rallar slagsmål".
    Nu skulle jag vilja veta mer om dosan som helt saknar stämplar och märken från den tenn smed som tillverkat den.

    Jag har sett en liknande dosa fast med kantigare form där det i informations texten stod att liknande lock motiv prydde dosor i en annons från Åhléns 1915. Detta får mig att tro att min dosa kommer från just denna tid. Dels för att den är snyggt gjuten så att skarvar knappt kan anas och dels för att den saknar allt vad stämplar heter..

    -Vore väldigt kul om någon vet mer om denna..

    P.S. Jag har fått fram de två sidor med olika snusdosor från 1915 som Åhléns & Holm (Som Åhléns hette vid denna tid). Det visade sig dessvärre att min "Slagsmålsdosa" alt "Rallardosa" inte var med i nyss nämnda katalog. Så att jag är tillbaka på ruta ett fast med mer info om gamla snusdosor.D.s.
    Last edited by H-Å.W; 2019-07-16, 18:09.

  • #2
    Kan ju säga att modellen som sådan är populär runt sekelskiftet 1900 och lite senare. Det vanligaste är nog försilvrade mässingsdosor/ nysilver. Vad var Å & H-dosan tillverkad i för material? Har nog dock sett dosor i vad som ser ut att vara britanniametall också.

    Sedan är ju dekoren, särskilt kvistarna extremt förenklade i dekoren. Jag tycker den känns ganska hembygd ut, men det hindrar ju inte att någon tillverkat dessa lokalt och sålt dem på trakten. Och egentligen tror jag inte att det betyder att den skulle vara nyare.

    Jag har sett en massa varianter på dosor kallas "rallardosa", att man vid slagsmål mellan rallare, drängar eller över huvud taget använde snusdosan i näven som knogjärn finns ju gott om belägg på. Om det är vissa som verkligen fungerat bättre än andra vet jag inte vad det finns för undersökningar på. Tung, relativt kraftig och utan alltför skarpa kanter att skada handen på bör den ju fungerat bäst.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Kan ju säga att modellen som sådan är populär runt sekelskiftet 1900 och lite senare. Det vanligaste är nog försilvrade mässingsdosor/ nysilver. Vad var Å & H-dosan tillverkad i för material? Har nog dock sett dosor i vad som ser ut att vara britanniametall också.

      Sedan är ju dekoren, särskilt kvistarna extremt förenklade i dekoren. Jag tycker den känns ganska hembygd ut, men det hindrar ju inte att någon tillverkat dessa lokalt och sålt dem på trakten. Och egentligen tror jag inte att det betyder att den skulle vara nyare.

      Jag har sett en massa varianter på dosor kallas "rallardosa", att man vid slagsmål mellan rallare, drängar eller över huvud taget använde snusdosan i näven som knogjärn finns ju gott om belägg på. Om det är vissa som verkligen fungerat bättre än andra vet jag inte vad det finns för undersökningar på. Tung, relativt kraftig och utan alltför skarpa kanter att skada handen på bör den ju fungerat bäst.
      Jag förstår vad du menar med hemma bygge (när det gäller motivet på locket). Men jag tror inte riktigt att det är det efter som att det finns lite för många typer av dosor på marknaden med snudd på identiskt motiv på locket.
      Min gammelfarfars pappa skall enligt vad jag hört fått denna dosa i 50års present vilket alltså borde ha varit 1916* (han föddes 1866) Däremot så är jag lite fundersam då Initialerna inte stämmer riktigt (som för övrigt ser ut som man suttit och ristat med en taskig kniv eller nål).
      Men efter som att han var "Statare" så kan denna present ha varit något som en lite rikare man ägt ett tag innan.
      -Men nu ska jag inte snöa in på denna tidigare ägare utan hålla mig mer till sak:
      -Jag har tyvärr inte bett skansen om lov att slänga upp bild på deras dosa utan väljer därför att länka till deras sida:


      -Observera kommentaren dom har längre ner under "Ytterligare information":

      "Samma lockdekor återfinns på en snusdosa i Åhléns katalog från 1915".

      -Jag har kommit över den annons dom ska hänvisa till och den innehåller inte en enda tenn dosa men däremot:
      13 olika modeller av papiermaché dosor.
      4 olika modeller av Mässings dosor.
      5 olika modeller av Näver dosor
      7 olika modeller av Nysilver dosor var av två var lite roligare och var försedda med inbyggd fällkniv och korkskruv.

      Däremot inte någon med just det motiv som både dom, jag och den här tradera anonsens tenn dosor har:
      Köp och sälj Tenn enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


      Click image for larger version

Name:	Snus Åhlen Holm 1914_15(1).jpg
Views:	1
Size:	67,2 KB
ID:	571324

      Click image for larger version

Name:	Snus Åhlen Holm 1915.jpg
Views:	1
Size:	63,9 KB
ID:	571325
      Men det ska bli kul att se om deras Antikvariat hittar några vidare uppgifter om och kring sin kommentar som just nu känns väldigt felaktig..

      Comment


      • #4
        Jag tror fortfarande att det borde ha varit en mindre tillverkare. Det är ju möjligt att de främst såldes i delar av Småland och därför är vanligare där. Själv kan jag inte minnas att jag sett någon sådan. Men, vi får väl se om fler ledtrådar dyker upp.

        Intressant med Skansendosan, den är ju mycket snarlik men ändå något avvikande. Det verkar ju som även den är av mindre småskalig produktion. Möjligen har det varit så att flera tillverkare gjort snarlika dosor. Nordiska museet noterar ju också att locket på deras dosa verkar utkarvat, det talar ju också för småskalig produktion. Någon rikare person tror jag väl inte riktigt på, det här borde ju vara snusdosor tillverkade för köpare bland drängar, statare, rallar osv.
        Last edited by FBQ; 2019-07-17, 11:21.

        Comment


        • #5
          Jag skulle dubbelkolla alternativ, 50-årspresent känns dosan inte alls som, rallarslagsmål är ju inte heller något som man brukar syssla med i den åldern. Men omöjligt är det ju inte. Jag vet ju inte alls hur många led informationen gått och hur säkra de som uppgett den trott sig vara.

          Comment


          • #6
            Intressant att du (utan att veta att min släkt har en småländsk koppling) nämner småland. Jag tror också på teorin att det är en mindre smed eller tillverkare men däremot att han var verksam i Stockholms trakten (främst Nynäshamn, Ösmo och Sorunda) Då det var i dessa trakter han hankade sig fram som statare med kontrakt år för år på olika gårdar under denna tid. Motivet kanske fungerade lite som hans signatur. Därför vore det roligt om man kunde få rätsida på skansens kommentar om motivet.
            Stämmer påståendet så är både du och jag fel ute.

            Kul att du kommenterat detta du verkar ha en riktigt bra röd tråd du me.
            Men man måste även veta att en statar iprincip bara ägde kläderna de bar. Dom jobba på gårdar och betalades genom tak över huvudet och mat så att dom höll sig flytande. Så att jag tycker att det är intressant att han ens ägde en dosa i metall medan flera grosshandlare höll sig till dosor i exempelvis Papiermaché. Men nu vet jag inte priset på tenndosor kan ju vara billigare eller bara givit en känsla av lyx..

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Jag skulle dubbelkolla alternativ, 50-årspresent känns dosan inte alls som, rallarslagsmål är ju inte heller något som man brukar syssla med i den åldern. Men omöjligt är det ju inte. Jag vet ju inte alls hur många led informationen gått och hur säkra de som uppgett den trott sig vara.
              Nej absolut inte, det är vad själva modellen kallas det jag vet om dosan är vad min gammelmorfar, min mormor och hennes bror berättat så att leden är inte så många vilket gör mig rätt säker. Även om det teoretiskt skulle kunna förväxlas 40 och 50 årsdag exempelvis. Men inte så mycket mer än så. Jag vet med säkerhet att han fick den när han fyllde jämt vilket hans son berättat.

              Comment


              • #8
                I mina födelsetrakter ligger Ölsremma - en liten socken på gränsen mellan Västergötland och Småland men på den västra sidan. Där fanns Minus Orre (1858-1931), (ja, han hette Minus!) och han och kanske fler tillverkade snusdosor i tenn. Så nog gjordes det dosor i Östra Kind och nordvästra Småland. Här en länk https://pikdo.net/p/tommygunilla/206...387_2246036035

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                  I mina födelsetrakter ligger Ölsremma - en liten socken på gränsen mellan Västergötland och Småland men på den västra sidan. Där fanns Minus Orre (1858-1931), (ja, han hette Minus!) och han och kanske fler tillverkade snusdosor i tenn. Så nog gjordes det dosor i Östra Kind och nordvästra Småland. Här en länk https://pikdo.net/p/tommygunilla/206...387_2246036035
                  Kul, tyvärr är chansen att just denna dosa är en skapelse av M.Orre väldigt liten. Men i fanns om jag nu inte missminner mig även ett tobaksspinneri (vilket är mer intressant i min värd än dosor). Så att jag ska väl när tillfälle och ork sammanfaller återuppta det arbetet igen och då även plugga på om Orre.
                  Men oj måste fråga en sak vet du om Orre bara arbetade i tenn? Tror jag läst någonstans att det finns Papiermaché dosor efter honom eller är jag ute och cyklar nu?
                  Är det din dosa på bilden? Har du en aning om vad en tenndosa från Orre gick på?

                  Comment


                  • #10
                    tidigare tråd

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                      Jopps samna typ av motiv men definitivt inte samma form på dosan.

                      Comment


                      • #12
                        Hej

                        När jag läser de trevliga inläggen i den här tråden,
                        vill jag erinra om en tråd om "horndosor" med bl.a.
                        den vanligt förekommande "Smålandsdosan...


                        Hälsar

                        Staffan

                        Comment


                        • #13
                          Tack Staffan ja det var en skojig tråd.
                          -synd att inläggen gjordes 2016. Jag skulle kunna berättat att nästan alla kohorn har två färger. Vitt längst ner och svart längst upp. Anledningen till att snappsglasen som nämns uppfanns kan varit för att man ofta tog bort själva spetsen på hornen.
                          Perfekt att göra snapsglas kan jag tänka..men oj vilka dosor..9

                          Comment


                          • #14
                            Skall titta lite på horndosorna senare, hade inte vsrit med i den tråden. Har en Vångadosa efter farfars far och några andra i horn.

                            När jag tänkte på att den inte kändes som någon typisk 50-årspresent handlade det väl inte bara om att man nödvändigtvis behövde använda den i slagsmål, den känns inte som något en 50-årig i första hans skulle få. Då skulle ju någon av Åhlen och Holms dosor passa bättre. Om en nysilverdosa var för dyr hellre en i formpressad näver. Men, det skulle ju kunna vara en present från en son men tunn kassa. Kanske hade han hittat den, vunnit den i poker eller vad som helst (därav det främmande namnet). Det är ju svårt att spekulera.

                            Morkullas dosa hade jag glömt att jag kommenterat. Den är dock tydligt mer storskaligt tillverkad. Troligen har den eller liknande varit förebild för din och Nordiska museets.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                              Skall titta lite på horndosorna senare, hade inte vsrit med i den tråden. Har en Vångadosa efter farfars far och några andra i horn.

                              När jag tänkte på att den inte kändes som någon typisk 50-årspresent handlade det väl inte bara om att man nödvändigtvis behövde använda den i slagsmål, den känns inte som något en 50-årig i första hans skulle få. Då skulle ju någon av Åhlen och Holms dosor passa bättre. Om en nysilverdosa var för dyr hellre en i formpressad näver. Men, det skulle ju kunna vara en present från en son men tunn kassa. Kanske hade han hittat den, vunnit den i poker eller vad som helst (därav det främmande namnet). Det är ju svårt att spekulera.

                              Morkullas dosa hade jag glömt att jag kommenterat. Den är dock tydligt mer storskaligt tillverkad. Troligen har den eller liknande varit förebild för din och Nordiska museets.
                              Modellerna dvs form mässigt har dom ju funnits under samma tidsperiod. Det är nästan själva motivet som är intressant tycker jag. Vore det inte för att det dykit upp ett tiotal dosor med samma typ av motiv på just locket så skulle jag stannat vid att det handlar om ett "hemmabygge" men att tre dosor har ungefär samma vikt och har samma mått är lite märkligt.
                              Min dosa väger 116g en annan dosa jag frågade om vägde 117-118g och den tredje skall ha vägt 121g (dock inte vägd på samma våg och jag vet att dom kan visa lite fel). Men vist är det lite märkliga sammanträffanden. Tyvärr har ingen jag frågat kunnat så pass mycket om dess bakgrund att dom kan knytas till någon speciell del av Sverige.
                              Skansens kommentar om Åhléns & Holm tar jag nu mer med en ordentlig nypa salt (som så mycket annat när det gäller dosan).
                              Men hittar jag något nytt om dosan så lägger jag ut det här då det kan hjälpa eventuella samlare..

                              Comment

                              Working...
                              X