Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 32

Ämne: Snusdosa troligen från 1915. Kan någon bekräfta detta??

Seniormedlem H-Å.Ws avatar
    Reg.datum
    jul 2019
    Citat Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
    Jopps samna typ av motiv men definitivt inte samma form på dosan.

Seniormedlem Staffan Kvists avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Hej

När jag läser de trevliga inläggen i den här tråden,
    vill jag erinra om en tråd om "horndosor" med bl.a.
    den vanligt förekommande "Smålandsdosan...
    http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post257942

Hälsar

Staffan

Reg.datum
    jul 2019
    Tack Staffan ja det var en skojig tråd.
    -synd att inläggen gjordes 2016. Jag skulle kunna berättat att nästan alla kohorn har två färger. Vitt längst ner och svart längst upp. Anledningen till att snappsglasen som nämns uppfanns kan varit för att man ofta tog bort själva spetsen på hornen.
    Perfekt att göra snapsglas kan jag tänka..men oj vilka dosor..9

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Skall titta lite på horndosorna senare, hade inte vsrit med i den tråden. Har en Vångadosa efter farfars far och några andra i horn.

När jag tänkte på att den inte kändes som någon typisk 50-årspresent handlade det väl inte bara om att man nödvändigtvis behövde använda den i slagsmål, den känns inte som något en 50-årig i första hans skulle få. Då skulle ju någon av Åhlen och Holms dosor passa bättre. Om en nysilverdosa var för dyr hellre en i formpressad näver. Men, det skulle ju kunna vara en present från en son men tunn kassa. Kanske hade han hittat den, vunnit den i poker eller vad som helst (därav det främmande namnet). Det är ju svårt att spekulera.

Morkullas dosa hade jag glömt att jag kommenterat. Den är dock tydligt mer storskaligt tillverkad. Troligen har den eller liknande varit förebild för din och Nordiska museets.

Reg.datum
    jul 2019
    Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Skall titta lite på horndosorna senare, hade inte vsrit med i den tråden. Har en Vångadosa efter farfars far och några andra i horn.

När jag tänkte på att den inte kändes som någon typisk 50-årspresent handlade det väl inte bara om att man nödvändigtvis behövde använda den i slagsmål, den känns inte som något en 50-årig i första hans skulle få. Då skulle ju någon av Åhlen och Holms dosor passa bättre. Om en nysilverdosa var för dyr hellre en i formpressad näver. Men, det skulle ju kunna vara en present från en son men tunn kassa. Kanske hade han hittat den, vunnit den i poker eller vad som helst (därav det främmande namnet). Det är ju svårt att spekulera.

Morkullas dosa hade jag glömt att jag kommenterat. Den är dock tydligt mer storskaligt tillverkad. Troligen har den eller liknande varit förebild för din och Nordiska museets.
    Modellerna dvs form mässigt har dom ju funnits under samma tidsperiod. Det är nästan själva motivet som är intressant tycker jag. Vore det inte för att det dykit upp ett tiotal dosor med samma typ av motiv på just locket så skulle jag stannat vid att det handlar om ett "hemmabygge" men att tre dosor har ungefär samma vikt och har samma mått är lite märkligt.
    Min dosa väger 116g en annan dosa jag frågade om vägde 117-118g och den tredje skall ha vägt 121g (dock inte vägd på samma våg och jag vet att dom kan visa lite fel). Men vist är det lite märkliga sammanträffanden. Tyvärr har ingen jag frågat kunnat så pass mycket om dess bakgrund att dom kan knytas till någon speciell del av Sverige.
    Skansens kommentar om Åhléns & Holm tar jag nu mer med en ordentlig nypa salt (som så mycket annat när det gäller dosan).
    Men hittar jag något nytt om dosan så lägger jag ut det här då det kan hjälpa eventuella samlare..

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Med "hemmabygge" menade jag snarast en torpare eller annan på landsbygden som haft som biförsörjning att tillverka dosorna med enkla redskap till skillnad från en mer industriell tillverkning. Det kan ju mycket väl ha hunnit bli ganska många under årens lopp. Om de var lättsålda kan ju till och med flera personer tagit upp tillverkningen.

Men vi får väl se, ser fram emot att läsa om du får fram mer information. Skall försöka komma ihåg tråden ifall jag hittar något matnyttigt.

Reg.datum
    jul 2019
    Aha jag sa ju att det var en 50års present 1916. Och tänka sig vad jag råkade hitta när jag kollade lite annat:
    1916-1932 (troligen även senare och jag vet inte om tenndosorna rent av även finns i 1915års kataloger som skansen hävdar i sin kommentar) fanns dessa tenn dosor i Åhléns & Holm's postorder katalog:
    Namn:  20190723_152621.jpg
Visningar: 37
Storlek:  96,2 KB

Skulle nog mycket väl kunna vara just min tenndosa. Så då kan jag både knyta motivet på locket till just Åhléns & Holm Dessutom fick jag fram ett pris på den!!

Reg.datum
    jul 2019
    Citat Ursprungligen postat av H-Å.W Visa inlägg
    Aha jag sa ju att det var en 50års present 1916. Och tänka sig vad jag råkade hitta när jag kollade lite annat:
    1916-1932 (troligen även senare och jag vet inte om tenndosorna rent av även finns i 1915års kataloger som skansen hävdar i sin kommentar) fanns dessa tenn dosor i Åhléns & Holm's postorder katalog:
    Namn:  20190723_152621.jpg
Visningar: 37
Storlek:  96,2 KB

Skulle nog mycket väl kunna vara just min tenndosa. Så då kan jag både knyta motivet på locket till just Åhléns & Holm Dessutom fick jag fram ett pris på den!!
    Namn:  20190723_155538.jpg
Visningar: 33
Storlek:  41,2 KB

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Aha, jo det måste nog vara din dosa, i så fall lär det ju handla om en större tillverkning. Ja, då blir ju frågan hur namnet på den tillkommit, så vida inte tillverkaren haft den i produktion en längre tid innan den hamnade i Å & H-katalogen. Det borde ju hursomhelst om man nu vill fördjupa sig i ämnet gå att hitta information om varifrån Å & H köpt in dosorna.

Reg.datum
    jul 2019
    Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Aha, jo det måste nog vara din dosa, i så fall lär det ju handla om en större tillverkning. Ja, då blir ju frågan hur namnet på den tillkommit, så vida inte tillverkaren haft den i produktion en längre tid innan den hamnade i Å & H-katalogen. Det borde ju hursomhelst om man nu vill fördjupa sig i ämnet gå att hitta information om varifrån Å & H köpt in dosorna.
    Jag har faktiskt kontaktat dom redan för att se om jag får fram något.
    Såg att dom även hade dosor i horn med silverlock. Lite intressant då jag alltid trott att dom var något man gjorde själv eller köpte på marknader och att silver locken var dit passade senare.
    Varje dag lär man sig något nytt..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •