Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd (för mig) signatur hittad vid flytt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Okänd (för mig) signatur hittad vid flytt

    Hej
    Hittade en gammal släkt te servis vid flytten i veckan. Bleknade, suddiga signaturer. Vet någon vad detta är?
    Click image for larger version

Name:	IMG_0011.jpg
Views:	1
Size:	19,2 KB
ID:	692344
    Allt gott!
    jesper

  • #2
    Ursprungligen postat av JespeL Visa inlägg
    Hej
    Hittade en gammal släkt te servis vid flytten i veckan. Bleknade, suddiga signaturer. Vet någon vad detta är?
    [ATTACH]177530[/ATTACH]
    Allt gott!
    jesper
    Tror det är tyskt, Siegmund Paul Meyer. Kan vara en valkyria ovanför SPM.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Valdemar Visa inlägg
      Tror det är tyskt, Siegmund Paul Meyer. Kan vara en valkyria ovanför SPM.
      Tyskland är nog rätt, men jag är lite tveksam till Siegmund Paul Meyer. Valkyrian tror jag är en örn. Har själv föremål med denna stämpel, men har ännu inte hittat någon definitiv tillverkare. Det skall tilläggas att jag inte orkat leta så mycket.

      Porzellanfabrik Siegmund Paul Meyer startade 1899 , enligt länken, men ovanstående stämpel tror jag är flera decennier äldre.

      Krister Porzellan-Manufaktur hade en väldigt snarlik stämpel åren 1845-1870.

      Jespel, visa gärna en bild på din servis. Det kan hjälpa till vid en datering.

      Comment


      • #4
        Den här stämpeln kommer från PORZELLANMANUFAKTUR F.A. SCHUMANN, BERLIN. Dom försvinner 1910. Hett tips är ca 1870. Vore jättekul att få se mer för att kunna säga mer

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
          Tyskland är nog rätt, men jag är lite tveksam till Siegmund Paul Meyer. Valkyrian tror jag är en örn. Har själv föremål med denna stämpel, men har ännu inte hittat någon definitiv tillverkare. Det skall tilläggas att jag inte orkat leta så mycket.

          Porzellanfabrik Siegmund Paul Meyer startade 1899 , enligt länken, men ovanstående stämpel tror jag är flera decennier äldre.

          Krister Porzellan-Manufaktur hade en väldigt snarlik stämpel åren 1845-1870.

          Jespel, visa gärna en bild på din servis. Det kan hjälpa till vid en datering.
          Ja juste, fel av mig! 🙂

          Comment


          • #6
            Fler bilder

            Hej
            Stort tack för hjälpen!!
            Här några bilder, hittade en kopp med tydligare signatur.
            JesperClick image for larger version

Name:	IMG_0021.jpg
Views:	1
Size:	92,9 KB
ID:	571322Click image for larger version

Name:	IMG_0023.jpg
Views:	1
Size:	43,7 KB
ID:	571321Click image for larger version

Name:	IMG_0022.jpg
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	571323

            Comment


            • #7
              JespeL > Roligt att få se delar ur servisen. Nyrokoko när den är som bäst. Kan tänka mig att de har lite mer tyngd än vad porslin normalt brukar ha.


              MrTompa > Tackar även jag för identifieringen!

              Valdemar > Det är aldrig fel att gissa. Tråden dör lätt ut om ingen svarar så gott som direkt och försvinner snabbt i flödet. Hade du inte svarat så hade jag förmodligen inte skrivit. Inte för att jag visste mycket bättre.

              Comment


              • #8
                Tack

                Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                JespeL > Roligt att få se delar ur servisen. Nyrokoko när den är som bäst. Kan tänka mig att de har lite mer tyngd än vad porslin normalt brukar ha.


                MrTompa > Tackar även jag för identifieringen!

                Valdemar > Det är aldrig fel att gissa. Tråden dör lätt ut om ingen svarar så gott som direkt och försvinner snabbt i flödet. Hade du inte svarat så hade jag förmodligen inte skrivit. Inte för att jag visste mycket bättre.
                Tack!
                Det är alltså PORZELLANMANUFAKTUR F.A. SCHUMANN, BERLIN ca 1870?
                Nu ska jag fråga mor och far hur den hamnade på min vind och om dess historia.
                Om den inte har något kul speciellt som gör att den måste stanna, går de här att sälja? Den är välanvänd.
                Kesper

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av JespeL Visa inlägg
                  Tack!
                  Det är alltså PORZELLANMANUFAKTUR F.A. SCHUMANN, BERLIN ca 1870?
                  Nu ska jag fråga mor och far hur den hamnade på min vind och om dess historia.
                  Om den inte har något kul speciellt som gör att den måste stanna, går de här att sälja? Den är välanvänd.
                  Kesper
                  Hej!

                  Jo det är Schumann Berlin som ligger bakom denna servisen. 1870 talet stämmer bra. Och guld skall det vara på deras porslin. I perfekt skick genererar deras porslin bra pengar. Men som du skriver. I välanvänt skick = värdet försvinner.o det syns ju väl att det viktiga guldet är nästan borta. Men kul o se. Och kom ihåg att det är dödsstraff på att kasta så gammalt porslin 😊

                  Mvh MrTompa

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                    Hej!

                    Jo det är Schumann Berlin som ligger bakom denna servisen. 1870 talet stämmer bra. Och guld skall det vara på deras porslin. I perfekt skick genererar deras porslin bra pengar. Men som du skriver. I välanvänt skick = värdet försvinner.o det syns ju väl att det viktiga guldet är nästan borta. Men kul o se. Och kom ihåg att det är dödsstraff på att kasta så gammalt porslin 

                    Mvh MrTompa
                    Hej
                    Nej aldrig i kosmos, inget slängs. Det är fint. Men det gör ju ingen nytta i en låda. Sälja för mig är mer att befria något från en vindstillvaro. Nu hittade jag något blommigt som det står Porsgrund på. Jösses.
                    J

                    Comment


                    • #11
                      Halloj
                      Flyttar är verkligen upptäckter. Min far och mor har genom åren lämnat lite lådor då och då, glas, keramik, porslin. Det mesta känner jag igen från förr. Men vissa grejor...
                      Vet någon vad detta är?
                      OBS! Stämpeln är på fatet. Pennstället eller vad det nu kan vara har ingen stämpel alls
                      Jesper
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av JespeL Visa inlägg
                        Halloj
                        Flyttar är verkligen upptäckter. Min far och mor har genom åren lämnat lite lådor då och då, glas, keramik, porslin. Det mesta känner jag igen från förr. Men vissa grejor...
                        Vet någon vad detta är?
                        OBS! Stämpeln är på fatet. Pennstället eller vad det nu kan vara har ingen stämpel alls
                        Jesper
                        Hej igen. Den undre är jätte fin. Belgisk ca 1850- 80. Boch Freres hette dom då. Idag heter dom Royal Boch.
                        Jätte fin & kul och få se.

                        Mvh MrTompa

                        Comment


                        • #13
                          Om du söker på Maiolica Talavera Inkwell så hittar du ett bläckhorn som år lika. Spanien

                          Comment


                          • #14
                            Det var roligt att se. Farfars fars gamla grejor får lite perspektiv.
                            Tack för roliga insikter!
                            Jesper

                            Comment

                            Working...
                            X