Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glas med vikt kant. Ålder och ursprung?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Glas med vikt kant. Ålder och ursprung?

    Hej på er. Tänkte höra om någon av er vet om det är någon ålder i det här glaset och vart det kan komma ifrån. Köpt i Värmland. Det är handblåst så jag tycker det är svårt att avgöra om det kan vara nytt eller om det är gammalt, isåfall hur gammalt. Lite runt i botten så det vippar när det står, bubbla i halsen till foten och lite speciell utvikt över kant.
    Bifogade filer
    Last edited by diverdover; 2019-07-10, 19:43.

  • #2
    Ser bekant ut. Tror mig veta men skulle vilja ha bild där hela vasen syns rakt från sidan. Vad har du för mått på den?

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Renius Visa inlägg
      Ser bekant ut. Tror mig veta men skulle vilja ha bild där hela vasen syns rakt från sidan. Vad har du för mått på den?
      Ca 14 cm. Tror du det kan vara en vas?
      Click image for larger version

Name:	20190710_183739.jpg
Views:	1
Size:	154,5 KB
ID:	571291

      Comment


      • #4
        Tack för fin bild!
        Jo, det är en vas. Allt stämmer i form, mått och teknik. Detta är mellanstorleken av tre, formmässigt lika, vaser på fot. Ur Björkshults glasbruks sortiment. Har för mig serien kom 1966. Modell: Oden 11.
        10 och 12 var då naturligtvis mindre resp. större. Hela odenserien omfattade från början hela 22 modeller och i (minst) sex färger. Men alla modeller gjordes inte i alla färger.
        Jag var lite försiktig här eftersom denna var i klarglas. Brukar ses i färgat glas.

        Comment

        Working...
        X