Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En samlares dilemma !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En samlares dilemma !!

    För cirka 15 år sedan besökte jag Falkenberg. Passade på att besöka Törngrens keramik. Träffade Bengt Törngren som berättade en massa om Törngrens historia. Självklart frågade jag han om deras lergökar. Han berättade vidare om deras "Gyckelkrus". Jag var helt novis men lyssnade intresserat. Han sa att de ofta köptes till högtidsdagar och eftersom det var mycket arbete att tillverka dem så kostade de en del. Tänkte att kanske att jag någon gång skulle kunna bli ägare av en.
    Bifogade filer
    Last edited by The Ocarinas; 2019-07-10, 23:35.

  • #2
    En samlares dilemma 2

    Cirka ett år efter besöket i Falkenberg var jag på "Samlarmässa i Åmmeberg". Såg ett krus. Blev eld och lågor. Priset var så billigt så jag inte ens orka pruta. Efter att affären var klar frågade försäljaren. Vad är de för något?. Jag förklarade efter bästa förmåga. Svaret blev. Kanske skulle tagit bättre betalt då.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      En samlares dilemma 3

      På ett loppis i Tidan hittade jag denna. Hade ju en.Men ..Nej,,för nästan ingen kostnad kunde jag inte låta den få stå kvar,
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        En samlares dilemma 4

        I Skövde på Gengåvan stog denna.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          En samlares dilemma 5

          En nära vän hittade denna ....
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            En samlares dilemma 6

            Hos Frälsis i Lidköping.....
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              En samlares dilemma 7

              Falköping second hand...Men nu blir det väl inga fler?...Nja jag lovar inget,,,
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Jättefin samling - Grattis! Är det både Bengt Törngren och Erik Jakobsson som drejat eller t o m Sven Törngrens signatur? Det finns ju sju "knottror" på stopet och jag har sett att det finns "sug" i minst tre olika. Så det finns kanske sju varianter? Tänk att ha alla sju......
                Last edited by Lars M; 2019-07-10, 21:28.

                Comment


                • #9
                  Hej Lars M.
                  Ja jag gillar dem inte tu tal om annat. Och som sagt kanske de blir fler. Fem av dem är av Bengt och en av Erik.

                  Comment

                  Working...
                  X