Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesiska årtal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kinesiska årtal

    hej
    Hittade en liten papperslapp inuti ett kinesisk porslins konsthantverk och undrar om det går att läsa av vilket årtal som gäller.
    Inte för att det anger någon ålder på konstverket men då vet man att åtminstone att den bör minst vara lika gammal som finns på papperslappen.
    mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
    hej
    Hittade en liten papperslapp inuti ett kinesisk porslins konsthantverk och undrar om det går att läsa av vilket årtal som gäller.
    Inte för att det anger någon ålder på konstverket men då vet man att åtminstone att den bör minst vara lika gammal som finns på papperslappen.
    mvh
    Tyvärr står det inget år på lappen, men en ledtråd kanske kan vara att lappen är skriven på japanska och inte kinesiska. Vad är det för föremål?

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Tyvärr står det inget år på lappen, men en ledtråd kanske kan vara att lappen är skriven på japanska och inte kinesiska. Vad är det för föremål?
      Hej
      Måste nästan småle när jag inte ser skillnad på Japanska & Kinesiska.
      Hittade den i den Kinesiska handmålade Pallen som jag lagt in häromdagen när jag undrade över åldern.
      Du hittar den under rubriken "Intressant Kinaporslin"....kanske du kan hjälpa med ålder bestämning?
      Last edited by s-o; 2019-07-04, 00:12.

      Comment


      • #4
        Hej
        Måste nästan småle när jag inte ser skillnad på Japanska & Kinesiska.
        Hittade den i den Kinesiska handmålade Pallen som jag lagt in häromdagen när jag undrade över åldern.
        Du hittar den under rubriken keramik "Intressant Kinaporslin"....kanske du kan hjälpa med ålder bestämning?

        Comment


        • #5
          I rutan för november är den 3:e och 23:e inringade. Wikipedia berättar att de två helgdagarna instiftades 1948, så lappen är i alla fall nyare än så, om det är till någon ledning.

          (Å andra sidan ser jag nu att de dagarna representerade andra högtider dessförinnan, så det kanske inte går att dra några slutsatser alls av det. Men en helgdag i oktober som instiftades 1966 är inte inringad, vilket talar för att lappen är från 1965 eller tidigare.)
          Last edited by Anna-Carin; 2019-07-04, 10:38.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
            ....kanske du kan hjälpa med ålder bestämning?
            Tyvärr inte. Jag tror att den är ganska modern dock.

            Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
            I rutan för november är den 3:e och 23:e inringade. Wikipedia berättar att de två helgdagarna instiftades 1948, så lappen är i alla fall nyare än så, om det är till någon ledning.

            (Å andra sidan ser jag nu att de dagarna representerade andra högtider dessförinnan, så det kanske inte går att dra några slutsatser alls av det. Men en helgdag i oktober som instiftades 1966 är inte inringad, vilket talar för att lappen är från 1965 eller tidigare.)
            Nu snackar vi detektivarbete! Sånt här gillar jag.

            Angående Idrottsdagen, så verkar den inte vara med ens i moderna kalendrar.


            (Och sedan så klart, det självklara att flyttbara lappar inte går att använda för att datera ett föremål).

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
              Tyvärr inte. Jag tror att den är ganska modern dock.



              Nu snackar vi detektivarbete! Sånt här gillar jag.

              Angående Idrottsdagen, så verkar den inte vara med ens i moderna kalendrar.


              (Och sedan så klart, det självklara att flyttbara lappar inte går att använda för att datera ett föremål).
              Tack för hjälpen

              Comment

              Working...
              X