Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten kanna stämplad TAS Dekor påminner om åldermansrankan Silver??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Liten kanna stämplad TAS Dekor påminner om åldermansrankan Silver??

    Hej!

    Jag undrar om den här lilla kannan är i silver.
    Förutom TAS, finns det två små stämplar till.
    Känns som silver, kanske orientaliskt? Men varför står det då TAS? Och hur gammal kan den vara?
    Tack på förhand.
    Bifogade filer

  • #2
    Jag vet inte riktigt vem som använde sig av stämpeln TAS men testar vi med en simpel felskrivning och då blir det ju TÄS och vipps klarnar det..
    Namnstämpel TÄS sattes på silverföremål och guldsmycken som tillverkades av guld & silversmeden "Lyhamn Christer" och han var verksam i Haparanda. Dock inte så länge sedan utan på 1990-talet.
    Hoppas att jag inte slagit en dröm i spillror nu utan att du kanske hittar en TAS stämpel innehavare eller är nöjd med mitt TÄS..

    Comment


    • #3
      Hej!
      Tack för svaret, men kannan känns mycket äldre och / eller inte alls svensk, skulle jag säga.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Morkulla Visa inlägg
        Hej!
        Tack för svaret, men kannan känns mycket äldre och / eller inte alls svensk, skulle jag säga.
        Jag tror också att du har rätt jag funderar lite på min morfars pokaler, ju mer jag tänker på saken så stod det nog TAS under dom också. Dess värre finns dom nog inte kvar. Men dom andra stämplarna skulle nog vara lättare att se på dom.

        Det finns en bok du kanske bör kontakta ditt närmaste bibliotek efter den heter:
        Silverstämplar från hela världen och är skriven av
        Jan Divis
        ISBN 9185040967
        Dom lär ju inte ha den inne men kommer kunna göra ett fjärr lån på den. Med en skaplig lupp och en bra bok så kan du nog se de andra två stämplarna och hitta dom i boken.

        Comment


        • #5
          Jag har boken men hittade ingenting där. Man ser knappt vad det är för stämplar.

          Comment


          • #6
            Jag tog en skärmdump på dom och mailade en silversmed. Men inte ens han kunde avgöra vad det är för stämplar.
            Då känns det lite si och så att försöka se vad det kan vara för något..
            Tyvärr men det skulle vara riktigt kul att hjälpa dig..

            Comment


            • #7
              Tack så mycket! Jag har skrivit till ett internationellt Silver forum på Facebook men fick inget svar.

              Comment

              Working...
              X