Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal ljusstake

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammal ljusstake

    Har tidigare fått hjälp med bl. a. gamla snapsglas från ett 1700-talshem(man) i Ångermanland. Där fanns även denna gamla ljusstake märkt Anno 1784. Jag har alltid utgått från att årtalet stämt, men kan förstås inte veta. Är det någon härpå forumet som vill fundera över detta och var ljusstaken kan vara tillverkad. Tack från Birgitta E!
    Bifogade filer

  • #2
    den er højst fra anden halvdel af 1800, formentlig omkring 1900.
    Uden mærker er det en anonym ting fremstillet mange steder. Funktion bestemmer udseende.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
      den er højst fra anden halvdel af 1800, formentlig omkring 1900.
      Uden mærker er det en anonym ting fremstillet mange steder. Funktion bestemmer udseende.
      Tack, tack, ja, jag har blivit lite mer misstänksam under åren som gått.../B.

      Comment


      • #4
        Graveringen är för dåligt gjord, felplacerad för var den borde vara och fel form för tiden. 1784 hade också varit för tidigt för ljusstaken.

        Tror dock att den är lite äldre än vad hose tror, snarare kanske runt 1850. Utseendet på skruven som håller ihop fot och stake hade kanske hjälpt till. Det är en kontorsstake men med saknad skruc. Typen har ju tillverkats ända sedan 1700-talet men den här formen hör ju snarare till 1800-talet.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Graveringen är för dåligt gjord, felplacerad för var den borde vara och fel form för tiden. 1784 hade också varit för tidigt för ljusstaken.

          Tror dock att den är lite äldre än vad hose tror, snarare kanske runt 1850. Utseendet på skruven som håller ihop fot och stake hade kanske hjälpt till. Det är en kontorsstake men med saknad skruc. Typen har ju tillverkats ända sedan 1700-talet men den här formen hör ju snarare till 1800-talet.
          Tack även för ditt engagemang! Här kommer skruven!Click image for larger version

Name:	B1B2E43C-1166-4644-87B0-0E2A85268A2C.jpg
Views:	1
Size:	43,2 KB
ID:	571245Click image for larger version

Name:	03558817-8509-4C66-9D04-0640F0899F1E.jpg
Views:	1
Size:	39,3 KB
ID:	571246

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av BirgittaE Visa inlägg
            Tack även för ditt engagemang! Här kommer skruven![ATTACH]177364[/ATTACH][ATTACH]177365[/ATTACH]
            PS...Jag har mina halvgamla Skultuna-fabricerade kontorsljusstakar utlånade till dottern, men kan nog säga att denna ovan är både lite större och tyngre. I den mån det kan hjälpa till på traven så väger den ca 330 g. Bottenplattans diameter är 11,5 cm och hela höjden är 13,5 cm.

            Comment


            • #7
              Jag tycker den är mycket lik ljustakarna jag har efter min morfars morfars far som levde 1803 till 1851. Jag skulle bedöma dem som tidigt 1800-tal.

              Comment


              • #8
                Tack, tack för din närmre koll! Spännande att ändå komma lite närmre det angivna årtalet! Vet du om såna ljusstakar tillverkades på flera ställen i landet vid denna tid? / B.

                Comment


                • #9
                  Jag har inte sett några äldre märkta annat än Skultunas. Det här kan mycket väl vara Skultuna. Du kan ju själv mäta och jämföra måtten med den på Västmanlands läns museum. (kan inte länka när jag sitter vid mobilen, kan kanske försöka i morgon) Tydligen har man omkring 1850-talet minskat höjden på ljusstaken No 4. Som vi diskuterat i Skultunatråden tycker jag det mesta tyder på att det är först på 1830-talet man börjar stämpla, möjligen kommer nummermärkningen lite tidigare.

                  Comment


                  • #10
                    Tack igen! Ska nog dock kunna hitta fram till ”muséet”👍. Spännande!

                    Comment


                    • #11
                      Denna från Örebo länsmuseum verkar det vara - har jämfört noga!Click image for larger version

Name:	3A939E8E-EBFC-47CA-BA02-94B8EB726D7A.jpg
Views:	1
Size:	63,4 KB
ID:	571248

                      Comment

                      Working...
                      X